تبلیغ

دانلود بازی کامپیوتر

.

دانلود انیمیشن دوبله فارسی

.



لینک های خراب را در قسمت نظرات گزارش دهید. (در کمترین زمان ممکن اصلاح میشود.)
بهداشت بانوانپزشکی و سلامت مجله

ماموگرافی چیست و به چه دردی می خورد؟

امتیاز یادت نره

ماموگرافی چیست و به چه دردی می خورد؟ ماموگرافی چیست و نکاتی که قبل از انجام ماموگرافی باید بدانید ماموگرافی چیست و به چه دردی می خورد؟

ماموگرافی چیست و به چه دردی می خورد؟

ماموگرافی چیست و به چه دردی می خورد؟

ماموگرافی چیست و به چه دردی می خورد؟

چنانچه بانوان در معاینه پستان خود به موردی مشکوک و یا غده و توموری کوچک برخورد کردند بهتر است هر چه سریعتر آزمایش ماموگرافی Mammography را انجام دهند. ماموگرافی ،گونه ای آزمایش پستان، با استفاده از اشعه ایکس می باشد که احتیاج به فیلم و تکنیک های مخصوص و نیز رادیولوژیست ماهر جهت تفسیر آن دارد.

ماموگرافی به ویژه در موارد زیر مفید است :

ا- هنگامی که یکی از پستانها بر اثر جراحی برداشته شده باشد، پستان دیگر باید بارها مورد آزمایش ماموگرافی قرار گیرد.
۲۔ امتحان یک توده نامشخص، توسط خود بیمار و یا پزشک متخصص، وقتی که نتوان آن را غده واضحی به حساب آورد، به خصوص وقتی که کیست هایی متعدد و یا توده هایی مبهم و متعدد و تشخیص با بیوپسی نیز نامعلوم باشد.

٣- پستان بزرگ و چربی دار باشد، به خصوص وقتی بیمار ناراحت باشد ولی هیچگونه غده مشکوکی لمس نشود.
۴- هر رادیولوژیست ورزیده می تواند، سرطان پستان را به خوبی تشخیص دهد.
۵- ماموگرافی می تواند سرطان هایی را آشکار بسازد که امکان کشف آنها با هیچ راه دیگر ممکن نیست.
۶- با توجه به اینکه میزان اشعه در حداقل ۱٪ راد می باشد، مقدار دوز جمع شونده به حدی کم است که امروزه خطرهای ناشی از اشعه ناچیز شمرده می شود.
۷- ماموگرافی همچنین بعد از چهل سالگی هر ساله برای بررسی پستان توصیه می گردد.

netpaak.ir telegram ماموگرافی چیست و به چه دردی می خورد؟
دانلود فیلم و سریال در upko آپکو

سیتولوژی را توضیح دهید ؟

آزمایش مام اسمیر یا سیتولوژی از ترشح نوک پستان و مایع کیست، در بسیاری از موارد مفید واقع می شود و در صورتمشاهده مشکوک باید اقدام به پیویسی از پستان نمود. آزمایش مام اسمیر را می توان به شکل سرپایی یا در مطب پزشک انجام داد. با این تکنیک می توان بیش از ۹۰ درصد ضایعات را به درستی تشخیص داد.

بیوپسی یا تکه برداری را توضیح دهید ؟

بیوپسی پستان اقدامی است با خطر کم که با بی حسی موضعی انجام می گیرد و حتی ممکن است در درمانگاه انجام شود. نمونه برداشته شده سریعا به دایره پاتولوژی فرستاده می شود و بعد از چند روز نتیجه قطعی از نظر خوش خیم بودن یا نوع سرطان مشخص می شود.

پس از تشخیص نوع سرطان عمل جراحی اصلی روی بیمار انجام می شود. برای انجام بیوپسی، شکافی منحنی در جهتخطوط پوستی بر روی توده مشکوک ایجاد می شود. اگر ضایعه کوچک بود، بهتر است که تمامی آن خارج گردد، اما اگر باضایعه ای به نسبت بزرگ برخورد گردید، تکه کوچکی از توده اصلی برداشته می شود تا پاتولوژی نوع بدخیم بودن آن را تشخیص دهد و سپس عمل جراحی اصلی روی تمامی آن انجام می گردد.

نکته : حتی ضایعات لمس نشدنی را می توان به وسیله ماموگرافی کشف نمود.

  چهار مبحث مهم در خصوص سرطان سینه 

١- رابطه درمان با روند طبیعی بیماری.
۲- نقش ماموگرافی در تشخیص.
٣- عمل جراحی مناسب برای درمان.
۴- استفاده از پرتوگرافی و شیمی درمانی بعد از عمل جراحی به عنوان درمان کمکی.

شیوع 

سرطان سینه از شایعترین نوع سرطان در زنان است که با معاینه ، ماموگرافی یا تشخیص خود فرد مشخص می شود . تقریبا شش درصد همه زنان در طول عمر خود گرفتار سرطان پستان می شوند. شیوع انواع گوناگون سرطان در زنان در طول زندگی بیست و هفت درصد است با این حساب از هر چهار زن گرفتار سرطان، یکی سرطان پستان خواهد داشت.
در ایالات متحده سالانه پنجاه هزار تا هفتاد هزار مورد جدید سرطان پستان بروز می کند و در حدود چهل هزار زن سالانهبه علت بیماری فوت می کنند. متأسفانه این روند رو به افزایش است و عوامل آن هنوز شناخته نشده است.

با وجودی که بیماری رو به افزایش است ولی درصد مرگ و میر تفاوت چندانی نکرده است. این موضوع نشانه ای امیدوارکننده در مبارزه با این بیماری و تنها به دلیل تشخیص زودرس آن توسط خود بیماران در مراحل اولیه بوده است. داشتن اطلاعات عمومی برای پیشگیری از سرطان سینه مهمترین رکن است .

علت بروز بیماری

١- سن بیمار : قبل از بلوغ، این بیماری وجود ندارد، در زیر بیست سالگی نیز بیماری سرطان پستان نادر است، اما بیماری از ۲۰ سالگی به بعد تدریجا شروع می شود و در ۴۵ و ۵۰ سالگی کم کم به میزان متوسطی می رسد. بعد از ۵۵ سالگی شیوع بالا می گیرد، به طوری که در زنان ۸۰ تا ۸۵ ساله خطر ابتلا سالانه دو برابر زنان ۶۰ تا ۶۵ سال است.

۲- عوامل ژنتیکی : در ظهور سرطان سینه عوامل ژنتیکی نقش مؤثری دارند، مثلا ، اگر مادر سرطان پستان داشته باشد، خطر ابتلای دختر به سرطان سینه ۲ تا ۳ برابر بیشتر است.
بعضی از دانشمندان چنین نتیجه گرفته اند که سرطان پستان زودرس (گروه سنی ۴۰ تا ۴۵ ساله) ناشی از تأثیر عوامل ژنتیکی است، در حالی که سرطان پستان دیررس (گروه سنی ۶۰ تا ۷۰ ساله ) بیشتر به عوامل محیطی نظیر تغذیه مربوط است.

منیع: راستینه


pezeshki ماموگرافی چیست و به چه دردی می خورد؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا