تبلیغات

آموزش فروش NFT

امتیاز یادت نره

8 آموزش فروش NFT

آموزش فروش NFT

در سال‌های اخیر، مسئله فروش NFT و توکن‌های غیر قابل تعویض به یکی از مباحث داغ محافل کریپتوکارنسی تبدیل شده است و شاید به جرئت بتوان گفت که هنرهای دیجیتالی نیز پس از گذراندن سال‌های سخت در حال تجربه انقلاب رنسانسی دیگری هستند و مسئله فروش NFT و درآمد کلان حاصل از آن سبب شده تا توجه بسیاری از فعالان این حوزه و همچنین هنرمندان به سمت مقالات آموزشی که به آموزش فروش NFT پرداخته‌اند، جلب شود. جالب است بدانید که در روزهای اخیر عکس‌های دیجیتالی ساده نیز به عنوان یک توکن غیرمثلی با قیمت‌های بسیار بالایی مورد معامله قرار گرفته‌اند که این موضوع موجب هیجان‌انگیزتر شدن چنین بازاری شده است و کاربران با مشاهده این روند متوجه این مطلب شدند که چنین بازاری منحصرا در اختیار هنرمندان حرفه‌ای نبوده و تمامی افراد می‌توانند با خلق دارایی‌های دیجیتالی یونیک و منحصربه‌فرد به درآمد خوبی دست پیدا کنند؛ اما مسئله لاینحل باقی مانده در این مطلب این است که نحوه فروش NFT چگونه اتفاق می‌افتد و آیا بازار و محلی خاص به این امر اختصاص یافته است؟ با توجه به اهمیت چنین موضوعی، ما در این مقاله از وب‌سایت اوکی اکسچنج قصد داریم تا شما را به طور کامل با آموزش فروش و خرید NFT آشنا سازیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مروری بر ماهیت توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

قبل از آن که به بحث آموزش فروش NFT بپردازیم، ضروت دارد که مروری بر خود مفهوم توکن‌های غیرمثلی داشته باشیم تا بتوانید با دیدی روشن‌تر به مطالعه مطالب این مقاله بپردازید. عنوان اختصاری NFT در واقع از عبارت «Non-Fungible Token» گرفته شده است و در زبان فارسی از آن با عناوینی همچون توکن بی‌همتا، توکن غیرقابل تعویض و توکن غیر مثلی یاد می‌شود. توکن‌های غیرقابل تعویض در مقایسه با توکن‌های ارز دیجیتال ارزش خود را وام‌دار منحصربه‌فردی خویش هستند و همچون ارزهای دیجیتالی ارزش هر واحد NFT با NFTهای دیگر یکسان نیست، هرچند که ممکن است خالق دو NFT یک هنرمند باشد؛ اما هر اثر هنری با سایر آثار تفاوت‌های قابل توجهی دارد و هیچ‌گاه شما نمی‌توانید دو نقاشی متفاوت از یک هنرمند را در کنار هم قرار داده و ادعا کنید ارزش هر دوی آن‌ها یکسان است! نمونه بارز این مسئله مجموعه NFT میمون‌های کسل (Bored APE Yacht Club) است که از ده هزار توکن غیرمثلی شکل گرفته که هرکدام از آن‌ها یونیک و منحصربه‌فرد هستند و به همین علت نمی‌توان هیچ‌کدام از آن‌ها را به جای یکیدیگر استفاده کرد.

البته ناگفته نماند که توکن غیرقابل تعویض (NFT) فقط به تصاویر محدود نمی‌شود! و شما به عنوان خالق یک توکن غیرمثلی می‌توانید یک فایل صوتی، عکس‌ها و تصاویر معمولی و همچنین فایل‌های مبتنی بر NFT را به صورت توکن غیرقابل تعویض تبدیل نموده و آن را به فروش برسانید. در سال‌های اخیر بسیاری از افراد بلیط یک کنسرت یا یک توییت را به عنوان یک NFT درآورده و از فروش آن به سود خوبی رسیده‌اند.

مزایای ساخت و فروش NFT

احتمالا با مطالعه مطالب بالا این سوال ذهن شما را به خود مشغول سازد که چرا مباحثی همچون آموزش فروش NFT باید به یکی از مباحث داغ این روزهای دنیای کریپتوکارنسی تبدیل شده باشد؟ پاسخ به این سوال را باید در مزایای ساخت توکن‌های غیرقابل تعویض جستجو کرد. مطمئنا اگر به عنوان یک نقاش یا هنرمند تاکنون یک تابلو هنری خلق کرده باشید، مطلع هستید که فروش این تابلو می‌تواند چه دردسرهایی را برای شما در پی داشته باشد، از جمله دردسرهای احتمالی آن می‌توان به مواردی همچون دزدیده شدن اثر هنری، خراب شدن آن و حتی کپی برداری از این اثر اشاره کرد. درصورتی که به هنگام تبدیل آن به یک توکن غیرقابل تعویض از تهدید چنین خطراتی مصون خواهید ماند و امنیت اولین مزیتی است که توجه کاربران و هنرمندان را به این سمت و سو جلب کرده است. جالب است بدانید که در این روش به احتمال بسیار زیاد اثر شما در مدت زمان کمتری نیز به فروش خواهد رسید. مطمئنا مسئله مزیت مالی این بازار بر هیچکس پوشیده نیست و در این بازار که به صورت روزانه رشد قابل توجهی را تجربه می‌کند، آثار منتشر شده در آن نیز با لیست قیمت ارزهای دیجیتال و ارزش بسیار بالا مورد معامله قرار می‌گیرند.

1 آموزش فروش NFT

نحوه فروش NFT

آموزش فروش NFT را در واقع باید به دو قسم تقسیم کنیم و میان زمانی که خودمان خالق یک توکن غیرقابل تعویض هستیم و زمانی که آن را خریداری کرده‌ایم، قائل به تفاوت شویم. که در ادامه به بررسی و معرفی کامل هر دو قسم از آموزش فروش NFT می‌پردازیم:

آموزش فروش NFT خریداری شده

در بحث آموزش فروش NFT خریداری شده، اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که عموما بهترین روش فروش چنین توکنی، فروش آن در بازار توکن غیرقابل تعویضی (Market place) است که این NFT را از آن جا خریداری کرده‌اید؛ چراکه غالبا یک توکن خریداری شده از یک بازار مشخص، مشتریان خاص خود را در همان بازار دارد و همچنین امنیت آن به هنگام ثبت تراکنشات بالاتر از باقی بازارها خواهد بود. البته ناگفته نماند که شما از بابت انتخاب بازار فروش NFT با هیچ محدودیت خاصی مواجه نیستید و در صورتی که بازار بزرگ‌تری را برای فروش NFT خود سراغ دارید که انتقال توکن غیرمثلی شما به آن ممکن است، می‌توانید از آن بازار برای فروش NFT خویش کمک بگیرید.

برای این که راحت‌تر با مباحث آموزش فروش NFT خریداری شده ارتباط برقرار کنید، ادامه صحبت خود را با مثالی پیش می‌بریم. به عنوان مثال تصور کنید که شما NFT مورد نظر خویش را از بازار «OpenSea» خریداری کرده‌ و قصد فروش آن در همان بازار را دارید، در چنین حالتی اولین قدم شما بعد از مراجعه به وب‌سایت این بازار، اتصال کیف پول دیجیتال حاوی توکن غیرمثلی به این بازار خواهد بود که با توجه به مزایای کیف پول متامسک، عموما از این کیف پول برای ذخیره توکن‌های غیرقابل تعویض کمک گرفته می‌شود.

پس از اتصال این کیف پول به بازار OpenSea، بر روی تصویر پروفایل خود که در قسمت بالای صفحه و در سمت راست قرار دارد کلیک کنید تا به بخش پروفایل هدایت شده و از این بخش NFT مورد نظر خویش را انتخاب نمایید. به هنگام انتخاب توکن مدنظر خود در گوشه سمت راست گزینه «Sell» به شما نشان داده خواهد شد که با انتخاب آن صفحه مربوط به ارسال NFT به بازار برای فروش (Listing) نمایان خواهد شد و در این صفحه قادر خواهید بود قیمت و نوع فروش خود را انتخاب کنید. ناگفته نماند که هزینه کمیسیون این بازار چیزی در حدود ۲٫۵ درصد در نظر گرفته شده است.

پس از تعیین قیمت و نوع فروش در نهایت گزینه «Complete Listing» را انتخاب کنید تا توکن مورد نظر شما در لیست توکن‌های برای فروش این بازار لیست شده و به خریداران نشان داده شود و به هنگام فروش NFT نیز هزینه‌های کمسیون بازار و امتیاز خالق اثر از مبلغ کسر شده و مابقی به کیف پول شما واریز می‌شود.

نکات طلایی در آموزش فروش NFT خریداری شده

به هنگام فروش NFT خریداری شده، توجه به چند نکته می‌تواند به شما در داشتن یک تجربه فروش خوب و عاری از ضرر کمک نماید که این نکات مهم به قرار زیر می‌باشند:

  • توجه به کمیسیون بازار
  • توجه به ویژگی‌های خاص توکن غیرمثلی
  • تعیین تاریخ انقضا برای فروش
توجه به کمیسیون بازار به هنگام تعیین قیمت

مسئله توجه به میزان کمیسیون و کارمزد بازارهای فروش NFT با توجه به تنوع میزان کارمزدی موجود در میان چنین بازارهایی مسئله‌ای حیاتی تلقی می‌شود که به هنگام تعیین قیمت، حتما باید آن را لحاظ کنید. غالبا بازارهای فروش NFT پس از آن که خریدار مبلغ توکن را واریز کرد، میزان کارمزد و کمیسیون خود را از این مبلغ کسر می‌کنند و مابقی را به کیف پول مالک قبلی توکن غیرمثلی (فروشنده) واریز می‌نمایند.

توجه به ویژگی‌های توکن‌های غیرقابل تعویض

گاها برای برخی از توکن‌های غیرمثلی، ویژگی‌های خاصی تعیین می‌شود که یکی از این ویژگی‌های مهم که ممکن است در قیمت‌گذاری شما را تحت تاثیر قرار دهد، این ویژگی است که در برخی از این توکن‌ها درصدی از هزینه فروش را به خالق این توکن یا هولدر قبلی آن تخصیص می‌دهند. بنابراین، اگر توکن غیرقابل تعویض مدنظر شما هم دارای چنین ویژگی است، بهتر است آن را نیز به هنگام قیمت‌گذاری در نظر بگیرید تا از این جهت ضرر و زیانی به شما تحمیل نگردد.

تعیین تاریخ انقضا برای فروش توکن‌های غیرمثلی

در واقع مسئله تعیین تاریخ انقضا برای فروش NFT این امکان را برای شما فراهم می‌سازد که در شرایط متغیر و نوسانی بازار، قیمت توکن غیرقابل تعویض خویش را تغییر دهید. ناگفته نماند که اگر تصمیم گرفته‌اید توکن‌های خود را به شکل مزایده‌ای مورد معامله قرار دهید، حتما قیمت مینیمم فروش را تعیین نمایید.

4 آموزش فروش NFT

آموزش فروش NFT ساخته شده

شاید به طور کلی بتوان گفت که فرآیند فروش NFT ساخته شده به وسیله خود کاربر تفاوت چندانی با فروش NFT خریداری شده ندارد و به طور کلی تفاوت این دو روش در نقطه ساخت توکن غیرمثلی است و بهتر است کاربران از همان بازار و پلتفرمی که برای این توکن‌ها کمک گرفته‌اند، برای فروش NFT نیز استفاده نمایند. حال اگر فرض را بر این بگیریم که از پلتفرم OpenSea برای چنین کاری کمک گرفته باشید. پس از ساخت این توکن، NFT به حساب کاربری شما در این پلتفرم انتقال داده می‌شود.

برای این که روند ساخت توکن غیرمثلی شما مشمول هزینه تراکنش نشود و کمیسیونی از این بابت به این پلتفرم پرداخت نکنید می‌توانید از فرآیند «Lazy Minting» کمک بگیرید. در واقع در چنین حالتی NFT مورد نظر شما بر روی شبکه اتریوم ذخیره نمی‌شود و به محض خرید این توکن غیرقابل تعویض از سوی سایر کاربران، فرآیند پرداخت کارمزد ثبت توکن غیرمثلی به وسیله خریدار انجام می‌شود و در نهایت این NFT به صورت کاملا رسمی در قرارداد هوشمند ذخیره خواهد شد.

بهترین روش برای بالا بردن شانس فروش NFT

مسئله فروش NFT در دو سال اخیر (با توجه به ارزش معاملاتی آن‌ها) بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به همین علت ما در این مقاله از وب‌سایت اوکی اکسچنج تلاش نمودیم تا به شکل کامل شما را با آموزش فروش NFT آشنا سازیم و همان طور که در مطالب بالا مشاهده کردید برای فروش NFT به بازارهای بزرگ فروش NFT نیاز خواهیم داشت تا شانس فروش ما و بهتر دیده شدن توکن ما بالاتر رود. البته در میان فروش NFT خریداری شده و ساخته شده باید قائل به تفاوت شویم و به هنگام ساخت توکن غیرقابل تعویض باید این نکته را در نظر بگیرید که بهتر است از فرآیند Lazy Minting کمک بگیرید تا به هنگام فروش آن، هزینه تراکنش و کمیسیون ثبت NFT برعهده شخص خریدار قرار بگیرید. ناگفته نماند که اگر در ارتباط با آموزش فروش NFT سوالی دارید که در این مقاله از وب‌سایت اوکی اکسچنج سوالی دارید، سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا