اوقات خواب و بیداری در طب اسلامی+ویدئو
زمان های مناسب و نامناسب خواب سبک زندگی اسلامی – آداب خواب شدن از ديدگاه پيامبر اسلام (ص) بهترين زمان خواب چه وقتي است؟ بهترین وقت خواب از نگاه اسلام نگاهی به برخی از آداب خواب در اسلام زمان دقیق خواب قیلوله انواع خواب از نظر اسلام بهترین زمان خواب شب میزان خواب علما
خواب اول شب خواب قیلوله در قران نحوه خوابیدن در اسلام خواب حیلوله اوقات خواب و بیداری در طب اسلامی
اوقات خواب و بیداری در طب اسلامی
خوابیدن بعد از طلوع صبح تا طلوع آفتاب مکروه است. همچنین میان نماز شام و خفتن و بعد از عصر مکروه است و خوبست پیش از ظهر و بعد از ظهر و بعد از نماز ظهر تا وقت عصر ساعت شرعی عصر خواب قیلوله که حافظه را قوی می کند و برمی گرداند و نیکو یاوری برای نماز شب و عبادت شبانه. خواب بامداد شوم است. روزی را منع می کند. رنگ و روی را زرد می کند و صورت را قبیح و متغیر می کند.
امام باقر (ع): خواب اول روز سفاهت، خواب قیلوله نعمت و خواب بعد از عصر حماقت و میان نماز شام و خفتن محروم شدن از روزی است.
امام صادق(ع):
کسی که در خواب می ترسد باید فصد انجام دهد و آب شربت با عسل بپز و ۳ روز بده بخورد. حضرت رسول (ص): بیداری در شب و سخن گفتن در بعد از نماز خفتن مکروه است. مگر اینکه بیداری برای نماز شب، قرآن خواندن و طلب علم و بردن عروس به خانه شوهر باشد.
منبع: حلیه المتقین، تألیف محمد باقر مجلسی(ره) و مجموعه کتابهای مجمع المعارف و حسنیه و …
حضرت رسول (ص):
سحر خیز مبارک است و همه نعمتها به ویژه روزی را می افزاید. چرا که صبحگاهان در پی نیازمندیهای خود بروید آسان به دست می آید و روزی افزون می شود.
آداب المتعلمین ص۱۴۴، بحارالانوار ج۷۳ ص۳۱۸ کتاب الخصال ص ۳۹۴
امیرالمؤمنین علی (ع): کسی که خواستار جاودانگی است -که جاودانگی وجود ندارد- باید سحرخیز باشد و هیچ سحرخیزی در راه خدا برتر از سحر خیزی برای تأمین معاش فرزندان و خانواده نیست: عیون اخبارالرضا (ع) ج ۲ ص۳۸- دعائم الاسلام ج۲، ص۱۵
حضرت رسول (ص): خوابیدن چهارگونه است. پیامبران بر پشت، مؤمنان بر پهلوی راست، کافران و منافقان بر پهلوی چپ و شیطان بر روی ایشان (بروی شکم)- الفقیه، ج۴ ص ۳۶۵
امیرالمؤمنین علی (ع): ابلیس، برادرانش، دیوانگان و آسیب دیدگان عقلی بر روی شکم می خوابند. عیون اخبار الرضا(ع) ج۱ ص ۲۴۶و ۲۴۷
امام رضا(ع): قدرت و سلطنت خواب در مغز است و آن مایه پایداری و شیر و مقوی جسم است پس ابتدا بر سمت راست بعد بر سمت چپ و هنگام برخاستن از راست برخیز.
امام صادق (ع): پیران با شکم پر بخوابند که خواب خوشی خواهند داشت. بحارالانوار ج۵۹ ص۳۱۶
امام کاظم (ع): کسی را که تنها در خانه بخوابد رسول ا… او را لعنت کرده است.
الفقیه ج۲ ص۲۷۷
امام باقر (ع): خواب در ابتدای روز مایه نادانی، کودنی و خواب قیلوله نعمت و خواب پس از عصر مایه حماقت و ابلهی و خواب میان مغرب و عشاء مایه محرومیت از روزی است.
الفقیه ج۱ ص ۵۰۲
امیرالمؤمنین علی (ع): یاقوت با وقت به دست می آید ولی وقت با یاقوت به دست نمی آید و اگر وقت بیهوده بگذرد مقت است. مقت یعنی موجب خشم، بیزاری، تنفر
شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج۱۱، ص۲۳۳
بهترین زمان خواب در روز، چه وقتی است؟
آنچه در اسلام راجع به خواب روز سفارش شده، «خواب قیلوله» است و آن خوابیدن قبل از ظهر و بعد از نماز ظهر است. آنچه از سیره معصومین و بزرگان استفاده میشود این است که قسمت اول شب را میخوابیدهاند و قسمت آخر شب (یعنی از وقت سحر تا اول آفتاب) را به عبادت مشغول بودهاند.
خواب بین اذان صبح و طلوع آفتاب مکروه است (مجلسی، محمدباقر، حلیةالمتقین، فصل اول در بیان اوقات خواب)گفتنی است که حدود ۸۵ درصد خواب، باید در شب باشد و فقط ۱۵ درصد آن در روز؛ زیرا خواب روز هرگز نمیتواند کیفیت خواب در شب را داشته باشد.
البته بهترین خواب در روز، همان خواب قیلوله است و اگر برنامه خود را به گونهای تنظیم کنید که خواب در روز، منطبق با خواب قیلوله باشد، بسیار مناسب است؛ وگرنه بعد از نهار، کمی خواب و استراحت مطلوب است.(همان.)
بدترین زمان خواب
بدان که خواب کردن بعد از طلوع صبح تا طلوع آفتاب و میان نماز شام و خفتن و بعد از عصر مکروه است و پیش از ظهر در وقت گرمی هوا و بعد از نماز ظهر تا عصر، خواب قیلوله است و سنّت است. از حضرت علی بن الحسین علیهالسلام منقول است که به ابی حمزه ثمالی فرمود که خواب مکن پیش از طلوع آفتاب که من از برای تو دوست نمیدارم، زیرا که حقتعالی روزی بندگان را در این وقت قسمت مینماید و هر که در این وقت در خواب است از روزی محروم میشود.
از حضرت رسول صلّی الله علیه و آ له مروی است که زمین به سوی خدا ناله و فریاد میکند از سه چیز، از خون حرامی که بر آن ریخته شود، یا غسلی که از زنا کند بر روی آن، یا خواب کردن بر آن پیش از طلوع آفتاب.
از حضرت امام محمّد باقر علیهالسلام منقول است که خواب اول روز سفاهت است و خواب قیلوله نعمت است و خواب بعد از عصر حماقت است و خواب میان نماز شام و خفتن از روزی محروم میگرداند. از حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام منقول است که خواب کردن پیش از نماز طلوع آفتاب و پیش از نماز خفتن، پریشانی و فقر میآورد
از حضرت صادق منقول است که خواب بامداد شوم است و روزی را منع میکند و رنگ را زرد میکند و رو را قبیح متغیر میکند و این خواب شومی است، بدرستیکه حقتعالی روزی را مابین طلوع صبح تا طلوع آفتاب قسمت مینماید، پس زینهار که این خواب را نکنید و فرمود که مرغ بریان و ترنجبین بر بنی اسرائیل در این وقت نازل میشد، هر که در این وقت در خواب بود بهره او نازل نمیشد.
حضرت رسول فرمود:
که هر که در جای نماز خود بنشیند از طلوع صبح تا طلوع آفتاب خدا او را مستور گرداند از آتش جهنّم. در حدیث دیگر فرمود که مثل ثواب حج کننده خانه کعبه داشته باشد و گناهانش آمرزیده شود. اما در چند حدیث تجویز وارد شده است که اگر نماز بکند و قدری تعقیب بخواند و پیش از برآمدن آفتاب بخواند باکی نیست،
چنانچه در حدیث صحیح منقول است که جناب امام رضا علیهالسلام به شخصی فرمود که: فردا بعد از طلوع آفتاب بیا که من بعد از نماز صبح خواب میکنم و از حضرت صادق علیهالسلام منقول است که به شخصی فرمود که چون نماز صبح کردی و ذکر خدا خواندی، اگر پیش از طلوع آفتاب بخواب روی باکی نیست.
از حضرت امام محمّد باقر علیهالسلام منقول است که خواب اول روز سفاهت است و خواب قیلوله نعمت است و خواب بعد از عصر حماقت است و خواب میان نماز شام و خفتن از روزی محروم میگرداند. از حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام منقول است که خواب کردن پیش از نماز طلوع آفتاب و پیش از نماز خفتن، پریشانی و فقر میآورد.
در روایت دیگر منقول است که شخصی به خدمت حضرت رسول صلّی الله علیه و آ له آمد عرض کرد که من حافظه قوی داشتم، اکنون فراموشی بر من غالب شده است، فرمود که آیا خواب قیلوله میکردی و الحال ترک کرده گفت بلی فرمود که باز خواب قیلوله بکن، چنان کرد حافظهاش برگشت.
روح مؤمن را در وقت خواب به آسمان میبرند و حقتعالی او را قبول مینماید برکت بر او میفرستد، پس اگر اجلش رسیده است او را در گنجینه های رحمت خود میسپارد، اگر نرسیده است با امینان خود از ملائکه به بدن او برمیگرداند
در روایت دیگر وارد شده است که قیلوله کنید که شیطان قیلوله نمیکند و منقول است که نیکو یاوری است خواب قیلوله بر بیداری و عبادت شب.
وضو ساختن پیش از خواب
از حضرت صادق علیهالسلام منقول است که هر که وضو بسازد و بر رختخواب برود، برای او حکم مسجد داشته باشد و اگر در میان رختخواب به یادش آید که وضو ندارد، تیمم کند، اگر با وضو یا تیمم بخوابد تا به یاد خداست ، چنانست که نماز میخواند.
از حضرت امیرالمؤمنین منقول است که نخوابد مسلمانی ، در حالی که جنب باشد و نخوابد مگر با وضو و اگر آب نیابد برای غسل و وضو، تیمم کند به خاک ، زیرا که روح مؤمن را در وقت خواب به آسمان میبرند و حقتعالی او را قبول مینماید برکت بر او میفرستد، پس اگر اجلش رسیده است او را در گنجینه های رحمت خود میسپارد، اگر نرسیده است با امینان خود از ملائکه به بدن او برمیگرداند.
منبع:تبیان و دکتر روازاده
ویدئو: