تبلیغات📚 مجله نت پاک

حمل متناسب با وزن؛ تفاوت فریت و کارگو چیست؟

امتیاز یادت نره

images 1678525990 640c4626be42b حمل متناسب با وزن؛ تفاوت فریت و کارگو چیست؟

حتماً شما هم بارها نام کارگو و فریت بار را شنیده‌اید و شاید برایتان سؤال شده باشد که کارگو و فریت بار چه تفاوت‌هایی دارند. در این مقاله قصد داریم معنی و کاربرد فریت بار و کارگو را کامل توضیح دهیم و سپس شما را با تفاوت‌های آن‌ها آشنا کنیم. کارگو باری است که ماهیت تجاری دارد این در حالی است که فریت بار الزاماً ماهیت تجاری ندارد و در واقع بار خصوصی است، همچنین به دلیل تفاوت ماهیت بین این دو برای ارسال کارگو نیاز به انجام مراحل صادراتی است. به‌صورت خلاصه کارگو حجم و وزن بیشتری دارد و برای بارهای تجاری در بیشتر مواقع از کارگو استفاده می‌شود.

کارگو چیست؟

تعاریف مختلفی برای کارگو وجود دارد و در کشورهای مختلف ممکن است این عبارات معناهای مختلفی داشته باشد. در صنعت حمل‌ونقل و بازرگانی خارجی هر کسب‌وکار بسته به نوع فعالیت خود از این کلمه برداشت خاصی می‌کند. در تعریف کلی به‌تمامی مواد، کالاها، مصالح، لوازم شخصی مسافران، اجزا و قطعات لوازم خودرو، نامه و حتی چمدان‌های همراه مسافر که به‌صورت حمل‌ونقل دریایی، هوایی و یا زمینی حمل می‌شود و دارای بارنامه هوایی، دریایی و زمینی و یا دارای هرگونه رسید حملی از شرکت حمل‌کننده است کارگو می‌گویند.

فریت بار چیست؟

فریت یا Freight در گذشته تنها برای حمل بار به‌وسیله قطار و کامیون مورداستفاده قرار می‌گرفت؛ اما امروزه فریت بار با هواپیما نیز انجام می‌شود و از نظر زمانی و جغرافیایی گسترده‌تر از قطار و کامیون است. اگر قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل در کشور دیگری را داشته باشید ممکن است یکی از دغدغه‌های شما حجم بالای وسایل زندگی‌، حمل‌ونقل و هزینه‌های بالای اضافه‌بار باشد. در این صورت فریت بار برای جابه‌جایی و انتقال کم‌هزینه و راحت وسایل شخصی شما بهترین گزینه است. هزینه تمام شده فریت بار در مقایسه با اضافه‌بار بسیار کمتر و مقرون‌به‌صرفه است.

تفاوت کارگو و فریت بار

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کرده‌ایم به‌صورت کلی می‌توان گفت به محموله‌هایی که ماهیت تجاری دارند و به‌صورت حمل بار هوایی انتقال می‌شوند در اصطلاح کارگو می‌گویند، به طور مثال تجار بین‌المللی برای ارسال کالاهای خود یا کالاهای خریداری شده از همین روش استفاده می‌کنند و با هواپیماهای مخصوص  مانند هواپیماهای غول‌پیکر مثل بلوگا یا آنتونف ۲۲۵ بارهای خود را از طریق کارگو ارسال می‌کنند؛ اما افرادی که قصد مهاجرت یا مسافرت طولانی‌مدت به کشورهای دیگر را داشته باشد می‌توانند بارها و لوازم موردنیاز خود را با استفاده از شرکت‌های فریت و حمل بار هوایی به کشور مقصد بفرستد. اکثر مسافرین و مهاجرینی که قصد سفر به کشورهای دیگر را دارند محموله‌هایی همچون ظروف آشپزخانه، سرویس‌های چینی، لوازم منزل، لوازم شخصی، البسه، کتاب و … دارند که نمی‌توانند به همراه خود ببرند و باید از این خدمات با هزینه پایین مانند فریت بار استفاده کنند.

مدت‌زمان فریت بار و کارگو چقدر است؟

فریت بار به‌طورکلی ۳ یا ۴ روز طول می‌کشد؛ اما این زمان ممکن است تحت‌تأثیر بسیاری عوامل تغییر کند، اما توجه داشته باشید حتماً باید از دو هفته قبل با شرکت خدمات‌دهنده هماهنگ باشید؛ اما به‌طورکلی در این بازه زمانی تقریبی می‌توانید بار خود را از طریق فریت بار ارسال کنید. اما تعیین زمان برای حمل بار با کارگو کمی پیچیده است. همان‌طور که گفته شد کارگو بار تجاری است پس انجام مراحل اداری و گمرکی برای کارگو مدت‌زمان بیشتری نیاز دارد و زمان دقیق آن بستگی به عوامل زیادی دارد. برای ارسال بار کارگو باید چند هفته قبل رزرو و مراحل اداری آن را انجام دهید؛ ولی فریت بار تنها یک هفته تا ۱۰ روز قبل از سفرتان هم انجام دهید مشکلی پیش نخواهد آمد.

سخن پایانی

به‌طورکلی در نظر داشته باشید که حمل بار هوایی سریع‌ترین نوع ارسال بار بین کشورهای مختلف است. کسانی که به دنبال حمل بار هوایی هستند حتماً می‌دانند که مزایای این نوع حمل تنها به‌سرعت انتقال محدود نمی‌شود و برای کالاهایی با شرایط ویژه، حمل بار هوایی بهترین گزینه موجود است. برای مثال می‌توان به محموله‌های فاسدشدنی اشاره کرد که در حمل بار هوایی با شرایط استاندارد و بسته‌بندی مناسب نگهداری می‌شوند.

منبع: ساعد نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا