📚 مجله نت پاکبانوان مجلهبهداشت بانوانپزشکی و سلامت مجلهتبلیغات

زگیل تناسلی زنان :علائم، علت، درمان و پیشگیری

امتیاز یادت نره

genital warts women large 768x432 1 زگیل تناسلی زنان :علائم، علت، درمان و پیشگیری

یکی از شایع ترین بیماری های جنسی و مقاربتی زگیل تناسلی زنان می باشد که ناشی از ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. آلوده شدن به گروهی از ویروس های اچ پی وی در زنان میتواند منجر به سرطان رحم و سرطان دهانه رحم شود. برخی دیگر از انواع HPV میتواند باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ شوند. عفونت HPV ویروسی به شدت مسری است که از شایع ترین بیماری های جنسی به شمار می رود. زگیل تناسلی در زنان بسیار خطرناک تر از مردان می باشد.

علائم زگیل تناسلی در زنان

این ویروس باعث ایجاد زگیل تناسلی و سرطان در زنان شده و یا گاهی اوقات بدون علائم است. از علائم و نشانه های زگیل تناسلی در زنان می توانیم به خارش، سوزش، یا حساسیت در اطراف واژن اشاره کنیم. از علائم و نشانه های دیگر زگیل های تناسلی در زنان می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • ممکن است زگیل ظاهری شبیه به گل کلم داشته باشد.
  • زگیل تناسلی می تواند در هر بخشی از بدن که در معرض تماس جنسی قرار می گیرد، ایجاد شود به طور مثال، زگیل در زنان در نواحی مانند واژن، دهانه رحم یا کشاله ران، دهان، گلو و … (در مردان، آلت تناسلی، اسکروتوم، ران یا کشاله ران) ظاهر می شود.
  • ایجاد خارش، درد و سوزش در ناحیه تناسلی از علائم این بیماری است.
  • زنانی که دچار زگیل تناسلی در داخل واژن می شوند، ممکن است علائمی از قبیل خونریزی پس از رابطه جنسی یا علائم غیر طبیعی واژن داشته باشند. همچنین اگر زگیل در مجاری ادرار ایجاد شود، ممکن است موجب انسداد مجاری ادرار شود.

آیا زگیل تناسلی زنان دردناک است؟

اگر در زمان مناسب برای درمان زگیل تناسلی اقدام شود، معمولا زگیل های تناسلی دردناک نیستند، گرچه ممکن است با خارش، حساسیت یا سوزش در محل زگیل همراه باشند.

علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در زنان

همانطور که در ابتدا اشاره ای مختصر به دلیل به وجود آمدت این عارضه کردیم، ویروس اچ پی وی عامل ظاهر شدن زائده ها در قسمت های تناسلی زنان می باشد. این ویروس از طریق رابطه جنسی واژن، مقعدی و دهانی منتقل می شود. اکثر کسانی که گرفتار این ویروس شده اند، متوجه علائم شریک جنسی خود نبوده اند. به همین علت این ویروس جنسی به طور شایع بین زنان و مردان در حال انتقال می باشد.

how should prevent hpv زگیل تناسلی زنان :علائم، علت، درمان و پیشگیری

حقایقی در مورد زگیل تناسلی در زنان

نکاتی که باید درباره این زائده ها بدانید، شامل موارد زیر هستند:

  • ویروس اچ پی وی (زگیل تناسلی) مسری است و از طریق تماس پوست با پوست یا تماس جنسی منتقل می شود؛ با این حال، ممکن است، زگیل بدون رابطه جنسی انتقال یابد.
  • هیچ درمان طبی طبیعی، خانگی یا درمان های دیگر نمی تواند این ویروس را به طور کامل از بدن خارج کند.
  • درمان های کنترلی برای زگیل های تناسلی در دسترس هستند، اما ممکن است زگیل ها در آینده مجدداً عود نماید.
  • استفاده از کاندوم مانع انتقال ویروس اچ پی وی در طول فعالیت جنسی می شود، اما به طور کامل از عفونت HPV جلوگیری نمی کند (زگیل تناسلی).
  • محققان تخمین زده اند که حداقل ۷۵ درصد از مردان و زنان در سن بلوغ آلوده به ویروس HPV هستند.
  • هیچ درمانی برای ویروس اچ پی وی وجود ندارد، و تنها راه حل حذف زگیل های تناسلی است.
  • یک زگیل تناسلی در نواحی مرطوب مثل ناحیه تناسلی رشد می کند.
  • زگیل تناسلی (اچ پی وی) شایع ترین بیماری های جنسی است.

چه زنانی در معرض ویروس اچ پی وی قرار دارند ؟

ویروس اچ پی وی یا زگیل تناسلی شایع ترین بیماری منتقله از طریق ارتباط جنسی است. حدود ۷۵٪ مردان و زنان به زگیل های تناسلی مبتلا می شوند. به طور تقریبی هر ساله در حدود ۳۰ میلیون نفر به این ویروس آلوده می شوند که حدود ۵۰٪ از مبتلایان بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال هستند.

ویروس اچ پی وی در اکثر افراد مبتلا به آن علائم یا ضایعاتی به همراه ندارند. برای تشخیص قطعی ابتلا به این ویروس آزمایشاتی وجود دارد، این تست شامل آزمایشات DNA است. افراد مبتلا به HPV که هیچ علائمی ندارند نیز می توانند از طریق تماس جنسی ویروس را به دیگران منتقل کنند.

در کشورهای توسعه یافته، غربالگری و درمان اولیه تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم، به طور چشمگیری میزان بروز سرطان دهانه رحم را کاهش داده است. در کشورهای در حال توسعه که دارای زیرساخت های پزشکی یا مالی برای اجرای یک برنامه غربالگری هستند،احتمال بروز سرطان دهانه رحم ناشی از ویروس اچ پی وی بسیار بالاتر است. در واقع سرطان دهانه رحم هر سال در سراسر جهان حدود پانصد هزار زن را درگیر می کند. این بیماری در بسیاری از کشورها شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است.

دوره نهفتگی برای زگیل های تناسلی

بازه ورود ویروس اچ پی وی به بدن تا ایجاد زگیل تناسلی در افراد مختلف متفاوت است. از آنجایی که اکثر زمبتلا به ویروس هیچ نشانه ای ندارند و زگیلی ایجاد نمی شود. امکان تعیین زمان دقیق برای عود مجدد زگیل وجود ندارد. زگیل ممکن است روزها، ماه ها یا حتی سال ها پس از ورود عفونت مجدداً ایجاد شود.

بیش از ۱۰۰ نوع از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می توانند انسان ها را آلوده کنند و از این تعداد، بیش از ۴۰ نوع از آنها دستگاه تناسلی و مقعد مردان و زنان را آلوده میکنند. گاهی اوقات ضایعات تناسلی به نام condylomata acuminata یا زگیل های وریدی ایجاد می شوند. همچنین زیر گروهی از HPV ها می توانند به تغییرات پیش سرطانی در رحم و سرطان گردن رحم منجر شوند.

انواع HPV که موجب سرطان دهانه رحم می شوند، با سرطان های مقعد و آلت تناسلی در مردان و همچنین یک گروه سرطان سر و گردن (اوروفارنکس) در زنان و مردان مرتبط است.

زگیل تناسلی و عفونت HPV عمدتا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و خطر انتقال عفونت با تعدد شریک جنسی افزایش می یابد.

شایع ترین انواع HPV که باعث بروز عفونت های واژینال می شوند، عبارتند از، انواع HPV 6، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ (HPV-6، HPV-11، HPV-16 و HPV-18).هرچند انواع دیگرHPV نیز می توانند باعث عفونت شوند. در میان این موارد، HPV-6 و HPV-11 اغلب با ضایعات خوش خیم مانند زگیل های تناسلی همراه است. ولی سوش HPV-16 و HPV-18 بیشتر در سرطانهای سرویکس و آنژینال و دیسپلازی شدید گردن رحم یافت می شوند.

دیگر انواع HPV پوست را آلوده و باعث زگیل های معمول در قسمت های دیگر بدن می شود. برخی از انواع HPV ها (به عنوان مثال، اچ پی وی نوع ۵ و ۸) اغلب باعث ایجاد سرطان پوست می شوند.

چه کسانی می توانند واکسن گارداسیل اچ پی وی را دریافت کنند ؟

جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی و زگیل تنسالی بهتر است در نوجوانی واکسن گارداسیل یا همان اچ پی وی را تزریق کرد. این واکسن (Gardasil 9) مورد تاییدیه FDA برای استفاده زنان در سنین بین ۹ تا ۴۵ سال است. این واکسن ایمنی علیه ۹ نوع از HPV شامل ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ ایجاد می کند. یکی دیگر از واکسن هایی که برای پیشگیری از این بیماری موثر است با نام Cervarix شناخته می شود. این دارو شامل دو نوع ۱۶ و ۱۸ HPV است که مناسب استفاده در دختران ۱۰ تا ۱۵ ساله است.

همه چیز درباره زگیل تناسلی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا