تبلیغاتعمومیفناوری

سرور مجازی چیست و چگونه کار می‌کند؟

امتیاز یادت نره

images 1671874877 سرور مجازی چیست و چگونه کار می‌کند؟

امروزه در زمینه شبکه و طراحی سایت سرور مجازی یکی از موضوعات بسیار مهم بوده و در صورتی از سرورهای مجازی استفاده کنید، می‌توانید از طریق کامپیوتر خود به یک کامپیوتر قدرتمند در داخل یا خارج از کشور متصل شده و از مزایا آن بهره مند شوید.

در این بین اما برخی از افراد نمی‌دانند که سرور مجازی چیست و استفاده از این سرورها چه مزایا و معایبی دارند. در ادامه به بررسی ویژگی‌های سرور مجازی پرداخته و در این زمینه اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

سرور مجازی چیست؟

به منظور بررسی و معرفی سرور مجازی باید گفت که سرور مجازی بخشی از یک سرور بزرگ است. در واقع شما می‌توانید با خرید سرور مجازی، به بخشی از منابع یک سرور قدرتمند دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده کنید.

images 1671874927 سرور مجازی چیست و چگونه کار می‌کند؟

در واقع می‌توان گفت سرور مجازی گزینه‌ای مناسب و کم هزینه برای افرادی است که نیاز دارند تا اقدام به خرید یک سرور کرده و از آن استفاده کنند. شما می‌توانید از یک سرور مجازی، درست مثل یک سرور اختصاصی اما با قدرت کمتر استفاده کرده و از این طریق نیاز خود را برطرف کنید.

انواع سرور مجازی

امروزه شاهد تقسیم بندی سرورهای مجازی به دو قسمت هستیم. سرورهای مجازی به دو مدل سخت افزار مجازی و ماشین‌های مجازی تقسیم بندی می‌شوند که هر یک از این سرورهای مجازی عملکرد مستقلی دارند. به همین دلیل نیاز است تا متناسب با نیاز خود به سراغ سرور مجازی مناسب آمده و از آن استفاده کنید.

سرور مجازی بر اساس لوکیشن نیز دسته بندی می شود:

سرور مجازی ایران

سرور مجازی فرانسه

سرور مجازی انگلیس و …

مزایا و معایب سرور مجازی

به منظور بررسی مزایا و معایب سرور مجازی نیاز است تا به چند نکته مهم اشاره کرد. یکی از مهم ترین مزایا سرور مجازی، کاهش هزینه‌ها است. در واقع شما می‌توانید سرور مجازی را با قیمت بسیار مقرون به صرفه خریداری کرده و از آن استفاده کنید.

همچنین هر سرور مجازی از سرورهای دیگر در همان پلتفرم مجزا بوده و به همین دلیل شما می‌توانید بدون تأثیر مستقیم هر سرور مجازی بر سرور دیگر، از این پلتفرم‌ها استفاده کنید.

لازم به ذکر است که عملکرد سرور مجازی اختصاصی بسیار بالاتر از سرور مجازی اشتراکی است و عملکرد آن تنها کمی کمتر از سرورهای اختصاصی است. این مسئله باعث شده تا سرورهای مجازی برای وب سایت‌های کوچک و متوسط ​​عالی است.

مزیت دیگری که باعث شده تا سرور مجازی محبوبیت بسیار زیادی داشته باشند این است که این سیستم‌ها امنیت بالایی دارند. به دلیل آن که سرورهای مجازی به صورت جداگانه از یکدیگر هستند، وب سایت‌ها می‌توانند از سیستم عامل و منابع اختصاصی خود در سرور اصلی استفاده کند. انجام این کار باعث می‌شود تا احتمال نفوذ به سرور بسیار کاهش پیدا کند و امنیت سرور مجازی افزایش قابل توجهی پیدا کند. نکته جالبی که در مورد این سرورها باید بدانید این است که اکثر برنامه‌های سرور مجازی را می‌توانید سفارش سازی کنید تا بر اساس منابعی که نیاز دارید از این منابع استفاده کند.

لازم به ذکر است که در کنار مزایایی که سرور مجازی دارد، این سرورها دارای معایب خاصی نیز هستند. به دلیل آن که هر وب سایت سیستم عامل و نرم افزارهای خاصی دارد، به منظور میزبانی وب بر روی سرور مجازی نیاز است تا به صورت منظم سیستم عامل را بررسی کرده و توجه قابل توجهی به نگهداری و بروز رسانی سرورهای مجازی داشته باشید.

عیب دیگری که سرورهای مجازی دارند این است که پیکربندی و مدیریت آن‌ها دشوار است. بر خلاف سرورهای اشتراکی که به صورتplug and play هستند و راه اندازی آن‌ها بسیار آسان است، سرور مجازی به شکلی هستند که پیکربندی آن‌ها دشوار است. به همین دلیل اگر قصد دارید تا نرم افزارها و خدمات خاصی را بر روی سرور مجازی نصب کنید، نیاز است تا این فرآیندها را به صورت دستی پیکربندی کنید. انجام این کار ممکن است برای مبتدیان سخت و چالش برانگیز باشد.

کاربرد‌های سرور مجازی

پس از آن که شما را با سرور مجازی آشنا کردیم، حال نیاز است تا در مورد کاربردهای این سرورها صحبت کنیم. از مهم ترین کاربردهای سرور مجازی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میزبانی سایت

یکی از کاربردهای سرورهای مجازی، به منظور میزبانی سایت است. در صورتی که قصد دارید تا وب سایت خود را راه اندازی کنید، نیاز است تا از یک سرور به عنوان هاستینگ استفاده کنید. در چنین شرایطی می‌توانید از سرور مجازی برای انجام این کار استفاده کنید.

پشتیبان گیری از اطلاعات

در صورتی که حجم بسیار زیادی از اطلاعات دارید و به دنبال آن هستید تا به طور مداوم از آن‌ها پشتیبان بگیرید، می‌توانید از سرور مجازی برای انجام این کار استفاده کنید. در واقع شما می‌توانید با خرید یک سرور مجازی، اطلاعات مورد نظر خود را به سرعت و به راحتی به این سرورها مجازی انتقال دهید و در صورت نیاز به راحتی به این سرورها دسترسی پیدا کنید.

سرور بازی

توسعه دهندگان بازی‌های آنلاین نیاز دارند تا اقدام به خرید سرور کرده و گیمرها برای تجربه این بازی‌ها نیاز دارند تا به این سرورها متصل شوند. بسیاری از بازی‌های آنلاینی که در ابتدا راه هستند، از سرور مجازی استفاده می‌کنند تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند.

جایگزین VPN

شما می‌توانید از سرورهای مجازی به عنوان VPN و برای عبور از تحریم‌های اینترنتی استفاده کنید. در این بین برای ایجاد VPN شخصی نیاز است تا اقدام به خرید سرور مجازی کرده و سپس دستگاه‌های خود در داخل کشور را به این سرورها متصل کنید.

سرور ایمیل

در صورتی که قصد دارید تا اقدام به ایمیل مارکتینگ کنید، برای استفاده از سرویس‌های ارسال ایمیل به صورت اختصاصی می‌توانید اقدام به خرید سرور مجازی کرده و ایمیل‌های خود را از طریق این سرورهای مجازی به مخاطبین خود ارسال کنید.

حرف آخر

همان طوری که مشاهده می‌کنید، سرور مجازی یکی از بهترین روش‌ها برای خرید سرور با هزینه بسیار کم است. همان طوری که مشاهده کردید، خرید و استفاده از سرور مجازی مزایا و معایب مختلفی دارد. در انتها این مطلب نیز در مورد مهم ترین کاربردهای سرور مجازی صحبت کرده و اطلاعات کاملی را در این زمینه به شما ارائه کردیم.

وب هاستینگ دوریس ارائه دهنده سرور مجازی ایران با پورت ۱۰ گیگ انتخابی مناسب برای تمام نیازهای شما می باشد.

منبع: دوریس هاست https://www.doris.host/whatis-vps/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا