تبلیغات📚 مجله نت پاک

صفر تا صد تعمیر دستگیره درب چوبی

5/5 - (1 امتیاز)

تعمیر دستگیره درب چوبی یکی از چالش‌های مهمی است که افراد با آن روبرو هستند. از آنجایی که بیشتر درب‌های استفاده شده در ساختمان‌ها چوبی هستند، باید با ساختار آن‌ها نیز آشنا شوید تا به هنگام خرابی و آسیب دیدن بتوانید آن‌ها را تعمیر کنید. مشکلات پیش آمده ممکن است بسیار جزئی باشند اما در صورت خرابی زیاد باید از یک نجار برای تعمیر آن کمک بگیرید.

معمولا در اطراف همه ما نجاری و افراد فعال در این زمینه وجود دارد. اما نکته اصلی پیدا کردن نجار باتجربه‌ای است که در کمترین زمان ممکن برای انجام تعمیرات به محل موردنظر ما مراجعه کنند. می خواهیم در این مطلب علاوه بر آموزش تعمیر دستگیره در چوبی، به شما راهی یاد بدهیم که خیلی سریع، نجاری نزدیک محل زندگیتان را پیدا کنید.

images 1668667152 صفر تا صد تعمیر دستگیره درب چوبی

مشکلات رایج دستگیره درب چوبی

دستگیره درب دارای انواع مختلفی از جمله پلاکی، درب رزت، دستگیره گرد و دو پیچ ثابت است که هر کدام از آن‌ها با مشکلاتی روبرو شده و پس از مدتی استفاده دچار مشکل می‌شوند. اما مسئله اصلی این است که در صورت خرابی هر قسمت، تعمیر درب چوبی چطور انجام میشود و چگونه متوجه شویم یک قفل دیگر با تعمیر درست نشده و باید تعویض شود. برخی از مشکلات و خرابی‌های رایج دستگیره‌ها در ادامه بررسی می‌شوند.

زنگ زدگی قطعات

معمولا دستگیره‌ها دارای مغزی و قطعات داخلی فلزی هستند. این قطعات به دلایل مختلفی ازجمله رطوبت دچار زنگ زدگی می‌شوند. اگر اتصالات یک دستگیره دچار زنگ زدگی شده باشند، در به خوبی باز و بسته نمی‌شود. در این شرایط می‌توانید از اسپری‌های جلا دهنده یا موادی مانند سرکه و جوش شیرین استفاده کنید تا زنگ‌های ایجاد شده از بین بروند. با این کار می‌توان رفع زنگ زدگی و تعمیر دستگیره درب چوبی تمام درب‌های ساختمان مانند سرویس بهداشتی، اتاق خواب، حیاط، ورودی و … اقدام کنید.

برای این  کار بهتر است تمام قطعات را جدا کرده و قفل را به طور کامل باز کنید. تمام قطعات را درون ظرفی قرار داده و مقداری سرکه روی آن‌ها بریزید، به صورتی که قطعات در سرکه غوطه ور باشند. پس از گذشت یک روز قطعات را شسته و خشک کنید و با جوش شیرین آن‌ها را کاملا بپوشایند. در نهایت می‌توانید از اسپری جلادهنده نیز استفاده کنید.

اگر میزان زنگ زدگی قطعات بسیار زیاد باشد، شاید این کار به تعمیر آن‌ها کمک نکند و نیاز به تعویض کامل دستگیره و قفل داشته باشید. همچنین اگر در این زمینه تجربه‌ای ندارید می‌توانید از یک نجار برای کمک بگیرید. جدا کردن قفل و دستگیره از درب چوبی بسیار حساس است و باید به صورتی انجام شود که به درب آسیبی وارد نشود.

لق شدن یا هرز شدن دستگیره درب

دستگیره درب چوبی به علت اتصال قفل‌های فلزی به بدنه چوبی ممکن است پس از مدتی لق یا هرز شوند. در این حالت می‌توانید ابتدا کمی با دستگیره بازی کرده و با نگه داشتن یک طرف، طرف دیگر را بچرخانید تا کاملا محکم شود. این کار مخصوصا اگر درب به مشکل جدی روبرو نشده باشد، می‌تواند مشکل را حل کند.

اما اگر با انجام این کار همچنان درب دچار مشکل بود، باید قفل را به طور کامل باز کنید تا به بررسی دقیق‌تر بپردازید. در این شرایط ممکن است چوب دچار ساییدگی یا خوردگی شده باشد و نتواند دستگیره و قفل را به طور محکم نگه دارد. در این شرایط است که یک نجار باتجربه می‌تواند مشکل شما را برطرف کند. ابتدا می‌توانید با اضافه کردن چوب به سطح کار و مرتب کردن آن فضای مناسبی برای نصب دستگیره فراهم کرده و آن را محکم در جای خود قرار دهد.

images 1668667240 صفر تا صد تعمیر دستگیره درب چوبی

چفت نشدن قفل

گاهی اوقات قفل و دستگیره کاملا سالم هستند اما قفل به خوبی چفت نمی‌شود. در ای شرایط برای تعمیر دستگیره درب چوبی باید پیچ‌های لولا در را حرکت داده و با ضربه زدن به پیچ و مهره سعی کنید آن را در جای درست خود قرار دهید. انجام این تنظیمات باید با دقت بالایی انجام شود تا درب به خوبی در موقعیت مناسب خود قرار بگیرد. وجود شکاف در اطراف در نیز می‌توانید نشان دهنده تنظیم نبودن در و بروز مشکل برای دستگیره و قفل شود.

تمام دستگیره‌ها و قفل‌های درب‌های چوبی به کمک پیچ و مهره بر روی در قرار می‌گیرند. گاهی اوقات شل یا سفت بودن پیچ‌ها باعث برهم خوردن تنظیم درب شده و قفل به خوبی باز و بسته نمی‌شود. می‌توانید با کمک یک پیچ گوشتی مناسب پیچ‌ها را تغییر داده تا از تنظیم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

کثیفی و یخ زدگی دستگیره و قفل درب

از جمله مشکلات رایجی که برای دستگیره درب چوبی و تمام قفل‌ها مخصوصا قفل‌های محیط بیرون پیش می‌آید، یخ زدگی قفل‌ها یا کثیف شدن آن‌هاست. برای حل این مشکل می‌توانید از مواد روان کننده یا پاک کننده برای از بین بردن رسوبات و کثیفی‌ها استفاده کنید. در بیشتر موارد با تمیز شدن قفل و برطرف کردن یخ زدگی آن تمام مشکلات برطرف شده و قفل به خوبی کار می‌کند. در این شرایط نیازی به خرید قفل جدید ندارید.

images 1668667273 صفر تا صد تعمیر دستگیره درب چوبی

پیدا کردن نجار متخصص

بسیاری از افراد به دلیل نداشتن تجربه کافی یا داشتن مشلغه فراوان فرصتی برای انجام تعمیرات ندارند. علاوه بر آن انجام کارهای تعمیراتی به تخصص نیاز دارد تا آسیبی به وسیله موردنظر وارد نشود. درب‌های چوبی نیز نسبت به درب‌های فلزی دارای حساسیت بیشتری هستند و نصب، تعویض یا تعمیر دستگیره درب چوبی باید با دقت بیشتری انجام شود.

به همین دلیل برای این کار باید در اولین مرحله به دنبال پیدا کردن یک نجار با تجربه و متخصص باشید. “خدمت از ما” به عنوان بهترین و بزرگترین بازار آنلاین خدمات در بیش از ۵۰ شهر ایران فعالیت می کند و سریعترین راه برای پیدا کردن افراد متخصص و ماهر در نزدیکی شماست. شما می‌توانید از طریق وب سایت یا اپلیکیشن خدمت از ما درخواست خود را برای نجار با تجربه ثبت کنید. پس از آن با مشخص نمودن عنوان درخواست و محل سکونت، نزدیک‌ترین فرد به شما معرفی می‌شود.

تمام نیروهای معرفی شده با توجه به بررسی‌های کامل کارشناسان انتخاب شده و دارای تجربه و تخصص بالایی هستند. همچنین می‌توانید نظرات مشتریان را به  طور کامل مطالعه کرده و بهترین فرد را با توجه به آن‌ها مشخص کنید. با خدمت از ما یافتن نزدیک‌ترین نجاری در کمترین زمان ممکن امکان پذیر است.

سخن آخر

دستگیره درب از اجزای بسیار مهم است که برای باز و بستن و قفل کردن درها ضروری است. دستگیره‌ها برای تمام درب‌های ساختمان از درب‌های ورودی تا درب اتاق‌ها، سرویس بهداشتی، حمام و … استفاده می‌شوند. معمولا پس از مدتی استفاده دستگیره‌ها دچار مشکل شده و به تعمیر یا تعویض نیاز دارند.

در تعمیر دستگیره درب چوبی علاوه بر مشکلات رایجی که برای قفل و دستگیره پیش می‌آید، با مشکلاتی مانند خرابی و پوسیدگی درب نیز همراه هستید. به همین دلیل ممکن است زودتر خراب شده و به تعمیر نیاز داشته باشد. در این مقاله تعدادی از مشکلات بسیار رایج در این نوع درب و دستگیره معرفی شد. اما توصیه می‌شود حتما از یک نجار باتجربه برای انجام تعمیرات درب چوبی کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا