تبلیغ

دانلود بازی کامپیوتر

.

دانلود انیمیشن دوبله فارسی

.



لینک های خراب را در قسمت نظرات گزارش دهید. (در کمترین زمان ممکن اصلاح میشود.)
مطالب " مهدویت "

هدف امام زمان (عج) از ظهور و قیام چیست؟

امتیاز یادت نره

هدف امام زمان (عج) از ظهور و قیام چیست؟

هدف امام زمان (عج) از ظهور و قیام چیست؟

هدف امام زمان (عج) از ظهور و قیام چیست؟

هدف امام زمان (عج) از ظهور و قیام چیست؟

در برخى از روایات تصریح شده است که امام(ع) در هنگام ظهور با دجال مى‏ جنگند. در این که دجال چیست و حضرت چگونه با او جنگ مى‏ کند ،اختلاف نظر وجود دارد؛ ولى یکى از سیاست‏ هاى امام زمان(ع) مبارزه با دجال است.

امام زمان(ع) در هنگام ظهور سیاست‏ هاى مهمی را ارائه مى‏ دهد که جهت رعایت اختصار به برخى از آن‏ها اشاره مى‏ شود:

۱ – تشکیل حکومت جهانى.

یکى از استراتژى‏ هاى مهم امام(ع) تشکیل حکومت جهانى این است که در آن سعادت دنیا و آخرت بشر تأمین مى‏ شود. مورخان و سیره نگاران باور دارند که بعد از فراگیرى ستم حکومت‏ هاى حاکم بر جهان، مردم آماده پذیرش حکومت عدالت گرا مى ‏شوند، گرچه برخى با تشکیل حکومت امام زمان(ع) مخالفت مى ‏کنند؛ ولى اکثر مردم آماده حکومت امام(ع) مى ‏شوند.

netpaak.ir telegram هدف امام زمان (عج) از ظهور و قیام چیست؟

۲ – بیت گرفتن.

براى تشکیل حکومت جهانى و قانونى، نیاز به پایگاه مردمى است، از این رو امام زمان(ع) از مردم بیعت مى‏ گیرند:
«مهدى(ع) سپاهیان خود را جهت گرفتن بیعت به اطراف جهان خواهد فرستاد. مردمان ظالم و ستمگر از بین خواهند رفت و اهل شهرها از براى مهدى تسلیم خواهند شد».(۱)
البته برخى مردم با حکومت جهانى امام زمان(ع) مخالفت کرده و بیعت نمى‏ کنند، ولى امام با قاطعیت با آنان برخورد مى‏ کند.

۳ – مبارزه با دجال.

در برخى از روایات تصریح شده است که امام(ع) در هنگام ظهور با دجال مى‏ جنگند. در این که دجال چیست و حضرت چگونه با او جنگ مى‏ کند ،اختلاف نظر وجود دارد؛ ولى یکى از سیاست‏ هاى امام زمان(ع) مبارزه با دجال است.
در کتاب الفتن از زُهرى آمده است: «اذا التقى السفیانى و المهدى(ع) القتال یومئذ یسمعون من السماء صوتا ألا إنّ اولیاء اللَّه من اصحاب فلان یعنى المهدى(ع)».(۲)

۴ – آموزش و تعلیم قرآن.

واقعیت آن است که مسلمانان از معارف بلند قرآن فاصله گرفته ‏اند که در قرآن از آن به عنوان مهجوریت قرآن یاد شده است.(۳) یکى از برنامه ‏هاى امام زمان(ع) در هنگام ظهور، آموزش قرآن است، تا هم قرآن از مهجوریت رهایى یافته و هم مردم با معارف بلند آن آشنا شوند.
امام باقر (ع) فرمود:
«هرگاه قائم آل محمد(ص) قیام کند، خیمه ‏هایى نصب مى‏ کند براى کسانى که قرآن را همان طور که نازل شده، به مردم تعلیم دهند».(۴)

۵ – مبارزه با خرافات و بدعت زدایى.

یکى از برنامه‏ هاى مهم امام زمان(ع) مبارزه با خرافات و بدعت‏ها است. این سیاست از آن جا نشأت مى‏ گیرد که قبل از ظهور امام(ع) دینى جدید تلقى مى‏ شود؛ از این رو برخى تصور مى‏ کنند امام دین جدید آورده است.
امام باقر(ع) فرمود: «آن چه از آثار بدعت و گمراهى قبل از وى بوده است، منهدم مى ‏کند چنان که پیغمبر(ص) اساس جاهلیت را منهدم کرد. آن گاه از نو اسلام را از سر مى‏ گیرد».(۵)

۶ – اجراى قوانین اسلام و حاکمیت دین بر جهان.

یکى از برنامه‏ هاى مهم امام (ع) اجراى قوانین اسلام و حاکمیت دین بر جهان است. در قرآن تصریح شده است: «لیظهره على الدین کلّه و لو کره المشرکون».(۶)
مفسران و پژوهشگران قرآنى این آیه را در خصوص حاکمیت اسلام در زمان ظهور امام زمان(ع) دانسته‏ اند، زیرا هنوز اسلام حاکمیت بر تمام جهان نداشته است.
عیاشى در تفسیر خود از رفاعة بن موسى نقل کرده: از حضرت صادق(ع) شنیدم که در تفسیر آیه: «و له أسلم من فى السموات و الارض طوعاً و کرهاً» فرمود: «هنگامى که قائم ما قیام کرد، جایى روى زمین باقى نمى‏ماند، مگر این که در آن جا صداى «أشهد ان لا اله الا اللَّه و أشهد ان محمدا رسول اللَّه» بلند شود».(۷)

۷ – گسترش عدالت و از بین بردن فساد.

یکى از ویژگى‏ هاى حکومت امام(ع) گسترش عدالت و از بین بردن ناهنجارى‏ ها و فساد است.
پیامبر اسلام(ص) فرمود: «فیملأ الارض عدلا و قسطا کما ملئت جوراً و ظلماً»؛(۸) امام زمان(ع) زمین راپر از عدل و داد کند، چنان که پر از جور و ستم شده باشد».
امام زمان(ع) برنامه‏ هاى دیگرى مانند برخورد با دشمنان دین و آبادانى شهرها و روستاها دارد.

پی نوشت :
۱ – محمد جواد نجفى، ستارگان درخشان، ج ۱۴، ص ۶۵.
۲ – صافى گلپایگانى، منتخب الاثر، ص ۱۱۲۱.
۳ – فرقان، آیه ۳۰.
۴ – مهدى موعود(ع)، ص ۱۱۲۱.
۵ – مهدى موعود(ع)، ص ۱۱۲۳.
۶ – صف (۶۱) آیه۹
۷ – مهدى موعود(ع)، ص ۱۱۲۱ – ۱۱۲۲.
۸ – همان، ص ۱۱۲۵.

منبع : شهر سوال / تبیان

هدف امام زمان (عج) از ظهور و قیام چیست؟


مقاله مهدویت + تسلیم و جامعه مهدوی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا