تبلیغ

دانلود بازی کامپیوتر

.

دانلود انیمیشن دوبله فارسی

.



لینک های خراب را در قسمت نظرات گزارش دهید. (در کمترین زمان ممکن اصلاح میشود.)
بازی های کامپیوتر

همه چیز در مورد رشته ی دامپزشکی + آینده ی شغلی

امتیاز یادت نره

همه چیز در مورد رشته ی دامپزشکی + آینده ی شغلی – درامد دامپزشکان – تحصیل در رشته ی دامپزشکی – رشته ی دامپزشکی – کنکور تجربی – شغل دامپزشکی – مدت تحصیل رشته ی دامپزشکی – دامپزشکان خانم

 

همه چیز در مورد رشته ی دامپزشکی + آینده ی شغلی

رشته ی دامپزشکی

 

آنچه کنکوری پیش از انتخاب رشته ی دامپزشکی باید بدانند

دکتر محمد لطفی زاده

 

netpaak.ir telegram همه چیز در مورد رشته ی دامپزشکی + آینده ی شغلی
دانلود فیلم و سریال در upko آپکو

رشته ی دامپزشکی

(پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روانه جنگی بودند و در راه که می‌رفتند سگی با توله‌هایش را می‌بینند که در سایه‎ای به استراحت می‌پردازد.

حضرت دستور می‌دهند لشکر مسیرش را منحرف کند و علیرغم طولانی‌تر شدن مسیر نخواستند که آن حیوان اذیت شود. در حالی که البته قصد جان حیوان هم در میان نبود و فقط استراحت می‎کرد و چه بسا از آنجا بلند می‎شد و جای دیگری پیدا می‎کرد)

دامپزشکی از رشته‌هایی است که با اسلام و ایمان عجین است. توصیه‎های فراوان در قرآن کریم و روایات مبنی بر لزوم رعایت حقوق حیوانات و فراهم آوردن آسایش حیوانات از یک سو و دستورات صریح و اولویت دهی فراوان اسلام درباره ایمنی و سلامت مواد غذایی از سوی دیگر، اهمیت فعالیت دامپزشکان را دوچندان می‎کند.

این روزها با انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری و اعلام نتایج، دغدغه عمده خانواده‎ها انتخاب رشته فرزندان کنکوری است.

چه بسا انتخاب نادرست بتواند سرنوشت فرزند یک خانواده را به مسیری ناخوشایند سوق دهد و انتخابی آگاهانه به فضل الهی تقدیری شایسته برای فرد رقم بزند.

با توجه به سؤالاتی که از اینجانب درباره رشته دامپزشکی شده و می‎شود شایسته دیدم در قالب پرسش‎هایی کوتاه و پاسخ‎هایی مختصر و مفید قدری در انتخاب رشته دامپزشکی به خانواده‎هایی که در این زمینه دغدغه دارند کمک کنم.

با این توضیح که برخی سؤالات مستقیم به انتخاب رشته مربوط نیست و به منظور ترسیم فضای دامپزشکی در کشورمان آورده شده، پرسش و پاسخ‎های زیر تقدیم می‎شود:

۱ –  رشته دامپزشکی در چه مقطعی دانشجو می‎پذیرد؟

در ایران دو مقطع عمده شامل دکترای حرفه‎ای (دکترای عمومی دامپزشکی) و کاردانی دامپزشکی (فوق دیپلم) ارائه می‎شود که کاردانان پس از حدود دو سال می‎توانند با شرکت در یک آزمون در صورت قبولی در مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی ادامه تحصیل دهند.

******

۲ –  دامپزشک، دکتر است؟

دامپزشک مانند پزشک، دندانپزشک یا داروساز ، دکتر است اما در میان عموم جامعه بعضی ناآگاهی‎ها در این باره وجود دارد که ممکن است موجب قضاوت اشتباه شود. تعدادی از مردم به دلیل عدم اطلاع از مقطع این رشته گاهی ممکن است از یک دانشجوی دکترای دامپزشکی بپرسند (به سلامتی چه زمانی برای ارشد خود را آماده می‏‎کنی؟)

حال آنکه دانشجوی دامپزشکی مانند دانشجوی پزشکی از ابتدا وارد این رشته در مقطع دکترا می‏شود و این طور نیست که اول لیسانس و بعد کارشناسی ارشد و بعد دکترا بگیرد.

۳ –  دامپزشکی چند سال است؟

دکترای دامپزشکی در ایران حدود ۷ طول می‎کشد که اگر با سرعت درس بخوانید می‎توانید این دوره را حدود ۶ تا ۶سال و نیم تمام کنید. در مقطع کاردانی طول دوره تحصیل حدود ۲ سال است.

۴ –  در میان مشاهیر کشورمان از دامپزشکان هم هستند؟

تعدادی از چهره‎های ماندگار کشورمان که در سالیان اخیر در همایش تقدیر از چهره های ماندگار معرفی شده‎اند از میان دامپزشکان هستند.

برخی در قید حیات و بعضی از این دنیا رحلت نموده‎اند. استاد دکتر تاج بخش، مرحوم استاد دکتر میرشمسی، مرحوم استاد دکتر نقشینه، مرحوم استاد دکتر شیمی، استاد دکتر نادعلیان، استاد دکتر شفیعی، مرحوم استاد دکتر بابا مخیر و استاد دکتر علی اسلامی از این جمله‎اند.

۵ –  در میان چهره‏های اجرایی و سیاسی کشورمان هم دامپزشکان حضور دارند؟

دامپزشکان جدا از حرفه اصلی خود در امور اجرایی و فرهنگی کشورمان نقش مؤثری ایفا نموده‎اند. دکتر مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شاید یک نمونه از صدها مورد در این زمینه باشد.

مشاور وزیر نفت فعلی تا معاون و مشاور وزرای صنعت و نفت در دوره قبل، ریاست دفتر رئیس مجلس در دوره‌های قبل و ایفای نقش در مدیریت های ارشد وزارت علوم و دانشگاه تهران و غیره از دیگر نمونه‏ها است.

در عرصه فرهنگ و هنر از اجرای برنامه‎ها در رادیو و تلویزیون (برای نمونه دکتر محمد نظری) گرفته تا موسیقی (دکتر پیام صالحی در گروه موسیقی آریان)، مجسمه‎سازی (دکتر حمید کنگرانی) و شعر و ادبیات (دکتر نصرتی) دامپزشکان نقش مهمی دارند.

این موضوع نشانه تنوع توانمندی افرادی است که به واسطه کسب رتبه یا علاقمندی به رشته دامپزشکی وارد شدند و در کنار آن از مهارت‌های مدیریتی و هنر بی‎بهره نبوده‌اند.

******

رشته ی دامپزشکی

رشته ی دامپزشکی

۶ –  ساختار دامپزشکی در کشورمان چگونه است؟

در ایران سازمان دامپزشکی کشور زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی اداره می‎شود و بخش دولتی و حاکمیتی را شکل می‎دهد.

سازمان نظام دامپزشکی کشور نیز به عنوان سازمانی غیردولتی با قانون مصوب مجلس شورای اسلامی نقشی مانند سازمان نظام پزشکی ایفا می‏کند و وظیفه آن بیشتر معطوف به امور صنفی است که این روزها بیش از گذشته در پی گرفتن برخی از امور تصدی‎گری از بخش دولتی هم هست.

تشکل‎های صنفی و غیردولتی دیگری در این بین مانند جامعه دامپزشکان ایران، جامعه اسلامی دامپزشکان، انجمن های علمی دامپزشکی در زمینه‎های مختلف هر یک به نوبه خود به امور صنفی و علمی مشغول هستند و تعدادی از دامپزشکان را در عضویت خود دارند.

۷ –  حقوق و درآمد دامپزشکان خوب است؟

این موضوع بستگی به عقاید و فرهنگ هر فرد دارد. ممکن است فردی با حقوق یک میلیون تومان در ماه راضی باشد و دیگری با حقوق سه و نیم میلیون تومان در ماه اصلاً راضی نباشد!

اغلب دامپزشکان را می‎توان با حقوق و درآمد متوسط (حدود یک تا دو میلیون تومان) در نظر گرفت. برخی ممکن است در این میان بسیار بیشتر و یا حتی بسیار کمتر درآمد داشته باشند.

هستند دامپزشکانی که مسئولیت فنی بعهده دارند اما حقوق زیادی دریافت نمی‏کنند و هستند دامپزشکانی هم که مطب شخصی دارند و به واسطه فعالیت چند ساله درآمدی دو رقمی (به میلیون) در ماه دارند.

۸ –  یک دامپزشک بعد از دکترای عمومی می‏تواند تخصص بگیرد؟

رشته‎های متعدد بالغ بر بیست رشته تخصصی برای دامپزشکان عمومی نظیر بیماریهای داخلی دامهای بزرگ، بیماریهای داخلی دامهای کوچک (حیوانات خانگی)، جراحی دامپزشکی، بیماریهای طیور، بیماریهای آبزیان، پاتولوژی دامپزشکی، میکروب شناسی دامپزشکی، اپیدمیولوژی، بهداشت مواد غذایی و غیره وجود دارد

که دامپزشک می‏‎تواند پس از شرکت در آزمون تخصصی و قبولی در مصاحبه در این مقطع تخصصی ادامه تحصیل دهد.

در کنار این برخی از رشته‏های علوم پایه پزشکی نیز از میان دامپزشکان برای تحصیل دانشجو می‎پذیرند.

البته به دلیل قبولی بسیار خوب دامپزشکان و پایه علمی مناسب قدری روند انتخاب دامپزشکان برای رشته‎های مشترک با پزشکی در سالیان اخیر با تنگ‎نظری بعضی مسئولین در وزارت بهداشت روبرو بوده و همین امر امکان ادامه تحصیل در این زمینه را دشوار نموده است.

۹ –  حیطه فعالیت یک دامپزشک چقدر وسعت دارد؟

یک دامپزشک از تأسیس داروخانه دامپزشکی و آزمایشگاه تشخیص طبی دامپزشکی گرفته تا مطب (برای طبابت در زمینه‏های گوناگون) و نیز مسئولیت فنی کارخانجات بسته بندی مواد غذایی بخصوص با منشاء دامی تا عضویت هیأت علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی و مراکز تحقیقاتی مانند مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‎سازی رازی و همچنین مسئولیت فنی و نظارت بهداشتی در کشتارگاههای دام و طیور توانمندی دارد.

حیطه فعالیت یک دامپزشک و توانمندی وی بسیار وسیع است بطوری که این حرفه را دارای (تنوع و گوناگونی بسیار زیاد) می‏دانند و اثرگذاری خدمت دامپزشک از مزرعه تا میزغذا است.

۱۰ –  بازار کار رشته دامپزشکی در ایران و جهان چگونه است؟

در خارج از ایران کشور به کشور این موضوع متفاوت است اما عمده فعالیت بخش خصوصی در خارج کشور بخصوص در کشورهای به ظاهر پیشرفته‏تر بر طبابت حیوانات خانگی متمرکز است که این مسئله در کشور ما قدری متفاوت است.

در ایران به دلیل افزایش بی‎رویه پذیرش دانشجو و رشد نامتوازن فرصت‎های شغلی همزمان با این افزایش بازار کار روز به روز دشواری‎هایی به خود دیده است. اکنون در برخی شهرهای بزرگ بازار کار دامپزشکی اشباع یا نزدیک به اشباع است اما در برخی استانها و شهرهای کوچک با کمبود دامپزشک روبرو هستیم.

با بازار کار این رشته در وضعیت فعلی و آتی مانند همه رشته‎های دیگر، اگر به خداوند بزرگ توکل شود و خوب درس بخوانید قطعاً به جای آنکه به دنبال کار باشید به شما کار پیشنهاد خواهد شد حتی اگر بازار کار بسیار بد باشد.

******رشته ی دامپزشکی

۱۱ –  خانم‏ها هم دامپزشک می‎شوند؟

رشته ی دامپزشکی

رشنه ی دامپزشکی

در سالیان گذشته ظرفیت زیادی از تحصیل در رشته دامپزشکی توسط خانم‎ها اشغال شد و دختران جوان توانستند گوی سبقت را از پسران بربایند اما با توجه به آنکه دختران در همه زمینه‎های متنوع حرفه دامپزشکی الزاماً نمی‏توانند و یا نمی‎خواهند فعالیت کنند محدودیت‎هایی در این باره اعمال شده است.

اکنون تعداد قابل توجهی از خانم‎ها در زمینه‎های مختلف از طبابت تا مسئولیت فنی و کار در زمینه شرکت‎های واردات و پخش دارو و واکسن‎های دامپزشکی فعالیت دارند اما اینجانب به خانم دامپزشک توصیه به کار در یک شرکت دارویی لزوماً نمی‎کنم

چون برخی شرایط فعالیت در این شرکت‎ها را مناسب و در شأن زن مسلمان ایرانی و یک بانوی دامپزشک با درجه تحصیلی دکترا آن هم به عنوان بازاریاب علمی نمی‎دانم!

با این حال تعدادی از بانوان دامپزشک محترمه هم در این شرکت‌ها مشغول فعالیت هستند که عمدتاً درآمد آنچنان بالایی ندارند.

۱۲ –  مناسبت‎های دامپزشکی در ایران چگونه است؟

در ایران هر سال چهاردهم مهر ماه روز دامپزشکی به واسطه درج در تقویم رسمی کشورمان به عنوان (روز دامپزشکی) گرامی داشته می‎شود و در جهان نیز آخرین شنبه آوریل هر سال روز جهانی دامپزشکی نام دارد و حتی سال ۲۰۱۱ در دنیا به عنوان (سال دامپزشکی) نامگذاری شده بود.

۱۳ –  خود شما از دامپزشک بودن و وضع خود راضی هستید؟

این سؤال را اگر از بالغ بر سی هزار عضو سازمان نظام دامپزشکی کشور بپرسید به تعداد هر نفر پاسخ‎های متفاوت دریافت می‎کنید.

بنده شخصاً از دامپزشک بودن خود راضی هستم اما ممکن است خیلی از دامپزشکان از دامپزشک بودن راضی نباشند که عمده این نارضایتی مربوط به درآمد آنها یا فرصت‎های کم شغلی باشد. هرچند عده‎ای هم ممکن است باشند که اصولاً از هیچ چیز و هیچ شرایطی راضی نیستند!

۱۴ –  استخدام دولتی هم در دامپزشکی داریم؟

دامپزشکان هم در مجموعه دولتی سازمان دامپزشکی و هم در مجموعه نظامی و نیروهای مسلح کشورمان به عنوان مسئول طب پیشگیری و بازرس بهداشتی عمدتاً مواد غذایی می‎توانند فعالیت نمایند

اما همانطور که می‎دانید ظرفیت‎های استخدام دولتی در کشورمان چندان رو به افزایش نیست و محدودیت‎هایی در این باره وجود دارد.

۱۵ –  دید جامعه نسبت به دامپزشک چگونه است؟

در سالیان گذشته به تدریج دید جامعه نسبت به دامپزشک و نقش و توانمندی وی بهبود یافته است اما تا وضعیت مطلوب فاصله نسبتاً قابل توجهی وجود دارد. گاهی ممکن است حتی دامپزشک در یک جمع مورد تمسخر هم متأسفانه واقع شود که این ناشی از ناآگاهی جامعه و ضعف دستگاههای مسئول در این زمینه برای آگاهی‎بخشی است.

ممکن است اولین پرسش در میان اطرافیان بعد از انتخاب این رشته این باشد که (سوسک‎های خانه ما دل درد دارند دکتر جان چیکار کنیم؟) این پرسش طنزگونه و نظایر آن را بسیاری از دامپزشکان تجربه کرده‎اند و حتی در صدا و سیما و سایت‎ها گاهی مورد طعنه قرار گرفته و دستمایه طنزهای نازل قرار داشته اند.

با این حال این یک روی سکه است. اما اگر اعتماد به نفس وجود داشته باشد می‏شود با توضیح توانمندی‎ها و گوناگونی حرفه‎ای دامپزشکی بر این موضوع فائق آمد و به مردم نیز آگاهی داد که پدر علم واکسن کشور و سازنده واکسن فلج اطفال در ایران و چند واکسن مهم دیگر یک دامپزشک بود که در سالیان اخیر  از میان ما رفت (مرحوم استاد دکتر میرشمسی)

یا مدیر پروژه مهم داروی آنژی پارس (درمان زخم پای ناشی از دیابت) یک دامپزشک است (دکتر معتمدی) و یا بسیاری از نمونه‎های دیگر که نیازی به بازگویی آنها در این مجال نیست.

سعی دامپزشک باید این باشد که با توضیح توانمندی خود ضمن بالابردن علم و دانش جایگاه خود را در تأمین سلامت عمومی جامعه تبیین نماید. این راه قدری دشوار است اما نباید هم از آن ترسید.

******رشته ی دامپزشکی

۱۶ –  برای انتخاب رشته دامپزشکی باید چه فاکتورهایی را مدنظر قرار دهم؟

اگر علاقه به کار با حیوانات یا امور پزشکی (ورود به سالن کالبدگشایی، جراحی و سروکار داشتن با خون و غیره) و یا حوصله تحصیل طولانی و امتحانات بعضاً دشوار را ندارید از انتخاب رشته دامپزشکی حتماً صرفنظر نمایید.

۱۷ –  دامپزشکان از سایر گروه پزشکی کمتر درس می‎خوانند؟

دامپزشکان از نظر واحدهای درسی با اختلاف قابل ملاحظه بیش از دندانپزشکان و داروسازان درس می‎خوانند و اصولاً در طب از آنان توانمندتر هستند. اختلاف طول تحصیل دامپزشکی و پزشکی به لحاظ تعداد واحدهای درسی هم تنها به واحدهای کشیک شبانه پزشکان مربوط می‎شود و دامپزشک در برخی دروس مانند انگل شناسی به عنوان نمونه به دلیل واحدهای بیشتر تحصیلی شاید دو برابر یک پزشک اطلاعات داشته باشد.

البته این به معنای نفی رشته های دیگر نظیر پزشکی نیست و نقش پزشکان عزیز در خدمت به جامعه به جای خود محفوظ و قابل احترام است.

۱۸ –  سلامت واحد و نقش دامپزشکان در سلامت عمومی جامعه چیست؟

انجمن‎های علمی و صنفی در دنیا به تازگی مفهومی تحت عنوان (سلامت واحد) را معرفی کرده‎اند که در آن با درنظر گرفتن نقش مهم دامپزشکان در تأمین سلامت جامعه تلاش در نزدیک کردن خدمات و همکاری بیشتر مابین دامپزشکان و پزشکان و اولویت دهی به پیشگیری به جای درمان شده است.

این مفهوم در ایران هنوز به خوبی معرفی نشده و جای کار بسیاری دارد.

۱۹ –  مفهوم بیماریهای مشترک و دامپزشکان چه ارتباطی با هم دارند؟

حدود نیمی از عوامل بیماریزا در انسان منشاء حیوانی (یا از طریق حیوان یا فرآورده های غذایی با منشاء حیوانی) دارند و بیش از نیمی از عوامل عفونی بیماریزا در انسان هم از حیوانات به انسان منتقل می‎شوند.

با این توضیح پرواضح است که بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان (که به اشتباه بیماریهای مشترک خوانده می‎شود، چون هر بیماری مشترکی قابل انتقال نیست مانند دیابت!) که طیف وسیع و شایعی دارند ابتدا توسط دامپزشکان پیشگیری می‎شود و با درمان دامها زمینه بروز و انتقال آن به انسان کاهش می‎یابد.

تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل در نقش دامپزشکان به عنوان مهمترین افرادی که سلامت سفره غذای مردم از صبحانه تا شام تأمین می‎کنند.

۲۰ –  نقش دامپزشکی در پدافند غیرعامل چیست؟

اقداماتی که بطور غیرمسلحانه در کاهش آسیب پذیری مؤثر است و جنبه پیشگیرانه هم دارد به زبان ساده پدافند غیرعامل نامیده می‎شود. با توجه به آنکه ۸۰ درصد عوامل بیوتروریستی خطرناک (مانند عوامل عفونی بیماریزا) منشاء حیوانی دارند دامپزشکان در پیشگیری از شیوع این بیماریها و اتخاذ تدابیر و تمیهدات پیشگیرانه از ستون‎های پدافند غیرعامل کشورمان محسوب می‎شوند.

****** رشته ی دامپزشکی

۲۱ –  دامپزشک می‎تواند پژوهشگر موفقی باشد؟

با توجه به زمینه علمی مناسب و غنی در دانشگاهها (که البته باید دانشجو تلاش خود را در کسب علم بکار بگیرد) امکان ورود دامپزشکان به عرصه پژوهش فراهم است. دامپزشکان پژوهشگری از گذشته تاکنون افتخارآفرین بوده اند و این نه تنها در کشورمان که در جهان رایج است.

از سالمون (کاشف میکروب سالمونلا) گرفته تا یکی از دو کاشف باسیل سل و بسیاری دیگر از دامپزشکان مطرح تا دامپزشکان ایرانی که امروزه در دنیا در شبیه سازی حیوانات (کلونینگ) و واکسن‎سازی (مرحوم دکتر میرشمسی و استاد شفیعی) صاحب نام هستند نمونه‎هایی از این مدعا هستند.

امروزه در مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی، انستیتوپاستور، پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، شرکت‎های دانش بنیان، مرکز تحقیقات قلب و غیره دامپزشکان نقش مهمی در تحقیق و پژوهش به عهده دارند و این صرفنظر از نقش اعضای هیأت علمی دانشگاهها است که می‎توانند در کنار تدریس به پژوهش هم مشغول باشند.

۲۲ –  درس‎های دامپزشکی و پزشکی به هم شبیه است؟

دامپزشک مجاز به دخالت در امور پزشکی به عنوان پزشک نیست اما درس‎هایی که می‎خواند بسیار نزدیک به پزشکی و در مواردی کامل‎تر هم هست. در ۴ سال نخست دروسی نظیر پاتولوژی (مقایسه‎ای)، بافت‎شناسی، فارماکولوژی، آناتومی (مقایسه‎ای)، ایمونولوژی، میکروبیولوژی، ویروس شناسی، قارچ شناسی و غیره غلبه دارد

و در دو تا سه سال پس از آن دروس درمانگاهی مانند بیماریهای داخلی، جراحی، مامایی، رادیولوژی و سونوگرافی، بمیاریهای طیور، بیماریهای آبزیان، بیماریهای حیوانات خانگی و غیره غالب می‏شوند. در حیوانات خانگی بسیاری از بیماریها و داروها همان بیماریهای و داروهای انسان است

اما با تجویز متفاوت به طوری که طب حیوانات خانگی را به طب نوزادان در انسان تشبیه می‎کنند با این تفاوت که کار در دامپزشکی سخت‎تر هم هست چرا که نوزاد انسان برخی ناراحتی‎ها را با گریه نشان می‎دهد اما حیوان این کار را هم نمی‎کند و مهارت دامپزشک در تشخیص بیماری تعیین کننده است.

در دامهای بزرگ و مزرعه‎ای که از شیر و گوشت آنها استفاده می‎شود و پرندگان صنعتی که از گوشت و تخم مرغ آنها استفاده می‎کنیم و نیز آبزیان حدود نیمی از بیماریها و داروها مشابه انسان و بقیه اختصاصی دامپزشکی است.

نکته مهم آنکه یک دامپزشک عمومی برخلاف پزشک عمومی که صرفاً در مطب به تشخیص بیماری و درمان اولیه می پردازد قادر است انواع اعمال جراحی از سزارین گرفته تا جراحی ارتوپدی و جراحی چشم و غیره را انجام دهد و به امور مرتبط با دندانپزشکی و رادیولوژی و سونوگرافی و نظایر آن هم مسلط است و این حاکی از توانمندی بالای دامپزشکان در طب است.

۲۳ –  دامپزشک فقط در دامداری کار می کند؟

همانطور که قبلاً گفته شد کار دامپزشک صرفاً در دامداری نیست و طیف وسیعی از فعالیت‎ها را می‎تواند انجام دهد. بدیهی است که کار در روستا و دامداری به رغم شیرینی برخی اقتضائات را هم دارد که از آن جمله به فاصله آمد و رفت به دامداری و محل زندگی عمدتاً در بیرون فضای شهرهای بزرگ و یا نیاز به تعویض لباس به دلیل بوی دامداری و غیره می توان اشاره نمود.

دامپزشکانی که در طب حیوانات خانگی فعالیت دارند یا مسئول فنی شرکت های بسته بندی مواد غذایی یا شرکت های دارویی و واکسن کار می کنند با چنین اقتضائاتی کمتر مواجه هستند.

سختی کار در دامپزشکی هم چندان کم نیست. خطرات ناشی از تماس با عوامل بیماریزا در دامداری، حین تماس با حیوانات خانگی، در کشتارگاههای دام هنگام بازدید و بازرسی لاشه دام و یا هنگام کار در آزمایشگاه از جمله مواردی است که باید مدنظر داشت. البته با بکاربردن اصول حفاظتی می توان از این خطرات کاست.

******رشته ی دامپزشکی

سخن آخر :

در این نوشته نه چندان بلند سعی بر آن بود که نمایی واقعی ترسیم شود اما پیشنهاد می‎کنم قبل از انتخاب رشته دامپزشکی با تعدادی از دامپزشکان در مصادر مختلف از دانشگاه تا دامداری تا مطب حیوانات خانگی تا شرکت‎های دارویی دامپزشکی و غیره مشورت نمایید و با محیط کار آنها بیشتر آشنا شوید.

از سوی دیگر محدودیت‎های ذکر شده سبب ترس در عدم ورود به این رشته نمی‎شود چه آنکه این محدودیت‎ها سالیان سال مانند هر رشته دیگری وجود داشته اما به دلیل قدرت علمی بالا و نهفته در این رشته، توانمندی در تأمین سلامت جامعه، خدمت به مردم در تأمین غذای سالم و ایفای نقش در ایمنی و امنیت غذایی کشورمان،

انجام پژوهش‏های بنیادی و تأثیرگذار، کمک به کاهش آلام حیوانات که حتماً اجر الهی در پی دارد و غیره سالانه تعداد قابل توجهی به این رشته وارد شده و می‎شوند و از مزایای این رشته در کسب دانش

و احساس خوشبختی به دلیل خدمت به جامعه (از طریق تأمین غذای سالم) و تأمین حقوق حیوانات و کمک به کاهش درد آنها بهره‎مند می‎گردند.

به امید موفقیت همه جوانان ایرانی در انتخاب رشته

 


 

برای خواندن مطالب بیشتر به اینجا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا