تبلیغ

دانلود بازی کامپیوتر

.

دانلود انیمیشن دوبله فارسی

.



لینک های خراب را در قسمت نظرات گزارش دهید. (در کمترین زمان ممکن اصلاح میشود.)
مطالب " مهدویت "

وقتی صفین و عاشورای دیگری رقم خواهد خورد

امتیاز یادت نره

وقتی صفین و عاشورای دیگری رقم خواهد خورد

وقتی صفین و عاشورای دیگری رقم خواهد خورد

وقتی صفین و عاشورای دیگری رقم خواهد خورد

وقتی صفین و عاشورای دیگری رقم خواهد خورد

جامعه ی منتظر، جامعه ای آگاه، شجاع و مقاوم است که با ترسیم و شناخت خود از هر چه تباهی و انحراف و فتنه دوری جسته و از تضعیف جبهه منتظران دوری می کند! یکی از شرایط مهم برای پیروزی و به ثمر رسیدن یک انقلاب، وجود یاران مخلص و بصیر است .

یاران در انقلاب ها، به ویژه انقلاب های الهی و یاری ولی خود جایگاه مهمی دارند. چنانچه اولیاء خدا در هر برهه ای از خداوند خواستار یارانی همراه بودند. حضرت عیسی (علیه السلام) فرمودند: کیست یاور من به سوی خدا شود. حواریون گفتند: ما یاوران خدائیم.۱ منتظر بصیر نگاهش به کائنات به شکل منظومه و به اسلام به عنوان مکتب نظامند است و نگاهی منظومه ای به امام معصوم (علیهم السلام) خویش دارد. چنانچه نسبت به قول و فعل و تقریر معصوم (علیهم السلام) برخورد گزینشی نداشته و به خود اجازه نخواهد داد که اسلام را با دیگر امور خلط نماید و در همه جا و همه زمان به تکلیف عمل خواهد کرد.

به راستی چرا حضرت علی علیه السلام که در رشادت و شجاعت هماورد و همتا نداشت خانه نشین شده و حق  وی غصب گردید؟!
فردی که جبرئیل در جنگ احد در شأن وی چنین گفت: لاسیف الا ذوالفقار لافتی الا علی ۲
مردی که با فتح قلعه خیبر و کشتن مرحب خیبری پیروزی های زیادی را برای مسلمانان به ارمغان آورد. بی بصیرتی برخی یاران  او باعث شد با وجود حضور نور الهی در میان جامعه، در جنگ صفین قرآن ها بر سر نیزه رود و بی عقلان جنگ را ترک کنند و با حکمیت ابوموسی  خلافت به معاویه رسد.
ساده ترین تعریف بصیرت، شناخت حق از باطل در فضایی کاملا مه آلود که حق در باطل چنان آمیخته، که فرد نیازمند بینشی فراتر از علم باشد. یعنی فریب نخوردن در فضای پر هیاهو، نه اجازه سواری گرفتن و نه اجازه شیر دوشیدن به دشمن دادن در مقطعی حساس و سرنوشت ساز!

netpaak.ir telegram وقتی صفین و عاشورای دیگری رقم خواهد خورد

تنها وجود امام کافی نیست!
وجود امام در جامعه برای برقراری عدل و حکومت حق به تنهایی کافی نیست. یارانی می طلبد پایبند و ثابت که فقدان  آنها کار را صد چندان سخت خواهد کرد. چنانچه حسین علی (علیه السلام)  با لشگری از انسان ها مواجه نبود بلکه با جهانی انحراف و ظلمان روبرو بود. افرادی که با وجود خطبه های روشنگر حضرت (علیه السلام) در روز عاشورا و قبل از آن نتوانستند حق را تشخیص دهند.
با بصیرت بودن سابقه ای به درازای حیات انسان دارد و تا زمان ظهور امام زمان (عج) نیز ادامه خواهد داشت. بسیاری از روایات گویای این امر است که به جهت بی بصیرتی گروهی ، در مقابل امام زمان (عج) خواهند ایستاد.

اصل بر این است کسانی که ادعای انتظار ومنتظر بودن را دارند باید قبل از ظهور حضرت (عج) در اوج معرفت و بصیرت و قدرت قرار بگیرند تا زمینه لازم برای قیام و انقلاب ایشان فراهم شود . اما گویا بر اساس روایات متاسفانه شاهد این امر خواهیم بود که یأس و ناامیدی، سرگردانی و حیرت، دنیازدگی، شک و تردید، اختلاف و چند دستگی، گرفتاری در فتنه ها و شبهه ها، به وجود آمدن مدعیان و جریان های دروغین، سختی تمیز حق از باطل را چند برابر می کند. که نجات از این امر تنها از طریق علم و بصیرت امکان پذیر خواهد بود.
گاهی افراد گمان می کنند اگر شخصی در سطوح عالی علمی قرار داشته باشد، یقینا بصیر نیز هست، اما حقیقت این است که این ویژگی را به قشری خاص نمی توان اختصاص داد. گاهی بین افرادی که سطوح عالی علمی را نیز دارند بی بصیرتیهای فاحشی دیده می شود. موارد مختلفی در تاریخ شاهد این ماجراست که در زمان های متفاوت با خواصی روبرو بوده ایم که بصیرت نداشته اند که نه تنها مانع گسترش دین بلکه بدعت گذار در دین  هم شده اند. انشعاب های چهار امامی، شش امام، … از همین موارد بوده است که با سکوت و همراهی خواص بی بصیرت صورت گرفته است. ساده ترین تعریف بصیرت، شناخت حق از باطل در فضایی کاملا مه آلود که حق در باطل چنان آمیخته، که فرد نیازمند بینشی فراتر از علم باشد. یعنی فریب نخوردن در فضای پر هیاهو، نه اجازه سواری گرفتن و نه اجازه شیر دوشیدن به دشمن دادن در مقطعی حساس و سرنوشت ساز!

بنابراین صرف وجود امام در جامعه دلیل بر پیروزی جبهه حق نیست. منتظر بصیر در حوادث، اگر خود نشانه برای دیگران هم نباشد نیاز به نشانه ندارد. ساختار فکری و اخلاقی اهل بصیرت، هم تافته و نظام مند است.
به عبارت دیگر نسبت به آموزه های دینی و رخدادهای سیاسی و اجتماعی، فرهنگی سربلند هستند. شاید با اینگونه بیان کرد که منتظر بصیر نگاهش به کائنات به شکل منظومه و به اسلام به عنوان مکتب نظامند است و نگاهی منظومه ای به امام معصوم (علیهم السلام) خویش دارد. چنانچه نسبت به قول و فعل و تقریر معصوم (علیهم السلام) برخورد گزینشی نداشته و به خود اجازه نخواهد داد که اسلام را با دیگر امور خلط نماید و در همه جا و همه زمان به تکلیف عمل خواهد کرد.
اگر ویژگی بصیر بودن از منتطر گرفته شود با قیام حضرت حجت(عج) عاشورایی دیگر رقم خواهد خورد!

پی نوشت:
۱- آل عمران/ ۵۱
۲- تاریخ کمال ابن اثیر/ ج۲/ ص ۱۰۷

منبع: تبیان


مقاله مهدویت + تسلیم و جامعه مهدوی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا