تبلیغ

دانلود بازی کامپیوتر

.

دانلود انیمیشن دوبله فارسی

.



لینک های خراب را در قسمت نظرات گزارش دهید. (در کمترین زمان ممکن اصلاح میشود.)
مطالب " مهدویت "مقالات مذهبی

چه کسانی از «در معروف» به بهشت وارد می شوند؟

امتیاز یادت نره

چه کسانی از «در معروف» به بهشت وارد می شوند؟ – چه کسانی از «در معروف» به بهشت وارد می شوند؟

چه کسانی از «در معروف» به بهشت وارد می شوند؟

چه کسانی از «در معروف» به بهشت وارد می شوند؟

 

وقتی ضعفا و نیازمندان ببینند منتظر ولیعصر(عج) به خاطر امام خود نسبت به درد دیگران بی تفاوت نیست به آن حضرت(عج) متمایل شده و اینچنین صف مهدی باوران و مهدی یاوران پُرتعداد و زمینه ظهور مهیاتر می شود.

یکی از راه هایی که انتظار را زمینه ساز ظهور می کند و آثار و برکاتی که در روایات معصومان علیهم السلام برای انتظار برشمرده شده است را نصیب منتظران می کند، سبک زندگی منتظرانه و پایبندی به اصول آن است.

netpaak.ir telegram چه کسانی از «در معروف» به بهشت وارد می شوند؟
دانلود فیلم و سریال در upko آپکو

… از جنبه های اثرگذار این سبک که می تواند مسیر انتظار را کوتاه کرده و ما را به مقصد ظهور نزدیک کند، کرامت و رفتارهای کریمانه است که برکات آن نه فقط منتظران بلکه همه بشریت را بهره مند می کند.

باید توجه داشت یکی از امتحان های الهی «آزمون مالی» است. این امتحان به شکل های مختلف است، یکی هم این است که افراد توانگر و ثروتمند، نسبت به فقیران و محرومان جامعه چه رفتاری دارند؟ بی خیال و بی تعهدند یا از امکاناتی که خداوند به آنان داده به محرومان هم کمک می کنند؟

تنها کمک مالی هم معیار نیست. تلاش برای خدمت به مردم و کمک به آنان و رفع نیازهای مختلف آنان که در روایات با عنوان «قضای حاجت مومن» از آن یاد شده است و فریادرسی به آنان که بی پناه و درمانده اند و به کمک ما نیاز دارند و از دست ما کاری ساخته است.

بهترین مردم در نگاه رسول خدا(ص)
پیامبر خدا(ص) فرمودند: «خَیرُ الناسِ مَنِ انتَفَعَ بِهِ الناسُ»(بحارالانوار، ج۲، ص۵۰) «بهترین مردم کسی است که مردم از وجود او بهره مند شوند.»

امام رضا(ع) فرمودند: «خداوند را در روی زمین بندگانی است که در برآوردن نیازهای مردم می کوشند، آنان در روز قیامت، ایمن و آسوده اند.»(اصول کافی، ج۲، ص ۱۹۷)

و حدیث معروفی که همه شنیده اید که رسول خدا(ص) فرمودند: «هر کس صبح کند در حالی که به امور مسلمانان بی اعتنا باشد، بهره ای از اسلام نبرده است و هر کس شاهد باشد که کسی از مسلمانان کمک می خواهد، اما پاسخی به او ندهد از مسلمانان نیست»(بحارالانوار، ج۷۲، ص۲۱)

از این دست روایات بسیار است، درس کلی آنها و پیام دین در این مورد، آن است که یک مسلمان متعهد، نسبت به وضع فقر و نیاز جامعه و نیازمندان وظیفه دارد و هر نوع کمکی از دست او برآید، باید کوتاهی نکند.

تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن           به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی

امام صادق(ع) می فرمایند: «در انجام نیکی به برادران دینی مسابقه دهید و اهل معرفت و نیکی باشید، بهشت دری دارد به نام «در معروف» که جز آنان که در دنیا اهل نیکی بوده اند از آن وارد نمی شوند، وقتی بنده ای در پی انجام کار برادر دینی اش می رود، خداوند دو فرشته را مامور او می کند که از سمت راست و چپ او حرکت کنند و برایش استغفار کنند و دعا نمایند که حاجتش برآورده شود.» سپس فرمودند: «پیامبر خدا(ص) هم از قضای حاجت مومن و رفع نیاز او خوشحال می شود.»(اصول کافی، ج۲، ص ۱۹۵)

راه پیوستن به جرگه مهدی یاوران
حجت الاسلام و المسلمین محمد براری، پژوهشگر مهدوی در گفت وگو با شبستان با بیان اینکه منتظران نسبت به نیاز دیگران بی تفاوت نیست، گفت: ارتباط انتظار برای ظهور امام زمان(عج) و دستگیری از نیازمندان از دو منظر قابل بررسی است: نخست آنکه منتظر جدای از زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) موظف است که نسبت به فقیران و ضعیفان بی تفاوت نباشد چراکه اجرای دستورات اهل بیت(ع) برای منتظر ضروری است.

وی تصریح کرد: امام باقر(ع) از پیامبر(ص) نقل می کنند که ایشان فرموده اند: «خوش به حال کسی که امام زمان(عج) را درک کند و در دوران غیبت به ایشان اقتدا کند.» اقتدا به این معناست که دستورات امام زمان(عج) را باید اجرا کند.

براری بیان کرد: شیخ طوسی روایتی را به نقل از جابر جوفی و وی از امام باقر(ع) نقل می کند که: عده ای بعد از اتمام حج نزد امام(ع) آمدیم و درخواست توصیه ای کردیم و ایشان فرمودند: «قوی شما باید به ضعیفتان کمک کند و غنی شما باید به فقیرتان کمک کند و …» و در آخر هم فرمودند: «اگر این توصیه ها را عمل کنید و قبل از ظهور امام زمان(عج) بمیرید، شهید از دنیا رفته اید اما اگر محضر ایشان را درک کنید، در زمره یاران ایشان خواهید بود.» بنابراین، منتظر واقعی نسبت به نیازمندان و فقرا وظیفه دارد.

تاثیر رفتار کریمانه بر نزدیک شدن به ظهور
کارشناس مهدوی در پاسخ به این سوال که آیا رفتار کریمانه و کمک به همنوعان می توان ما را به ظهور نزدیک کند؟، تاکید کرد: مهمترین مانع ظهور امام زمان(عج)، آماده نبودن یاران است که اگر مهیا بودند خداوند ظهور را رقم می زد؛ یکی از مهمترین راه های آماده سازی یاران ایجاد محبت امام مهدی(عج) در قلوب مردم است.

وی با بیان اینکه دستگیری منتظر از فقرا، موجب گرایش مستضعفان و دردمندان به حضرت حجت(عج) می شود، خاطرنشان کرد: وقتی ضعفا و نیازمندان ببینند که منتظر ولیعصر(عج) به خاطر امام خود نسبت به درد دیگران بی تفاوت نیست به آن حضرت(عج) متمایل شده و اینچنین صف مهدی باوران و مهدی یاوران پرتعداد و زمینه ظهور مهیاتر می شود.

بنابر این گزارش، بجا است که مومن به سفارش امامانش، به محرومان جامعه اش رسیدگی کند و از حال و وضع بستگان فقیرش باخبر باشد و به آنان کمک کند و اهل ایثار و مواسات باشد و به شکرانه ثروت و موقعیتی که دارد، از نیازمندان دستگیری کند و این را وسطیه تداوم نعمت های الهی برای خودش قرار دهد.

دائم گل این بستان شاداب نمی ماند                      دریاب ضعیفان را در وقت توانایی

صله رحم هم که بسیار مورد سفارش است، تنها سر زدن و دید و بازدید با فامیل نیست، بلکه در پی این رفت و آمد و رابطه به آنان کمک کند و در حل مشکلات و برطرف کردن نیازهایشان بکوشد.

امام باقر(ع) به شیعیان چنین سفارش می کند: «توانمندان شما بر ضعیفانتان کمک کنند و ثروتمندان شما بر فقیرانتان عاطفه و مهرورزی داشته باشند.» (بشاره المصطفی(ص)، ص۱۱۳)

مهم داشتن روحیه خدمت و دلسوزی و کمک به دیگران است چه با کمک مالی باشد یا وساطت و تماس و سفارش یا نوشتن نامه و پیگیری مشکل یا سفر کردن و دیدار داشتن و خرج کردن از آبرو و موقعیت و نفوذ خود برای یاری برادر مسلمان.*

*زندگی مهدوی(اخلاق و اوصاف منتظران)، جواد محدثی

منبع : خبرگزاری شبستان /تبیان


مقاله مهدویت + تسلیم و جامعه مهدوی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا