📚 مجله نت پاکپزشکی و سلامت مجلهتبلیغات

کلانژیوکارسینوما یا سرطان مجرای صفراوی چیست؟

امتیاز یادت نره

images 1663053074 کلانژیوکارسینوما یا سرطان مجرای صفراوی چیست؟

سرطان مجرای صفراوی بیماری‌ای است که احتمالاً کم‌تر نام آن را شنیده باشید چرا که این بیماری یکی از بیماری‌های نادر، اما بسیار خطرناک است. بیماری‌های این‌چنین نادر معمولاً خطرساز هستند و متاسفانه کم‌تر به‌آن‌ها پرداخته می‌شود بنابراین شاید از برخی بیماری‌های شناخته شده‌تر اطلاعات کم‌تری از آن‌ها در دسترس باشد که کلانژیوکارسینوما یا سرطان مجاری صفراوی یکی از همین بیماری‌ها است. همان‌طور که از نام این بیماری پیدا است این سرطان مربوط به‌مجرای صفراوی بوده و از بافت کنار سر آن شروع می‌شود که مانند سایر انواع سرطان‌ها پیش‌رونده بوده و به‌مرور زمان بدخیم‌تر می‌شود.

در صورتی‌که قصد دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، تا انتهای این نوشته از درمانکده با ما همراه باشید تا برایتان توضیح دهیم که کلانژیوکارسینوما یا سرطان مجرای صفراوی چیست.

سرطان مجرای صفراوی چیست؟

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، این سرطان مربوط به‌مجرای صفراوی بوده و بیماری شایع‌ای نیز نیست. این سرطان در لوله‌های باریک مجاری صفراوی که وظیفه‌دار حمل صفرای مایع گوارشی هستند تشکیل شده. این مجرا کبد را به‌کیسه صفرا و روده کوچک متصل می‌کند و سرطان مربوط به‌آن معمولاً در افراد بالای ۵۰ سال دیده می‌شود البته که امکان ابتلا به‌این بیماری در سنین دیگر هم وجود دارد.

این بیماری تهاجمی بوده و با وجود کمیاب بودن آن معمولاً دیر شناخته می‌شود که همین موضوع باعث می‌شود تا نرخ بقای سرطان مجاری صفراوی پایین بیاید. به‌همین جهت تمامی افراد جامعه باید این بیماری را به‌خوبی بشناسند تا در صورت مشاهده کوچک‌ترین علائم مربوط به‌آن بتوانند هر چه سریع‌تر با مراجعه به‌یک دکتر گوارش خوب در تهران یا هر جای دیگر که می‌شناسند، برای درمان اقدام کنند.

انواع سرطان مجرای صفراوی

کلانژیوکارسینوما یا سرطان مجاری صفراوی ممکن است در هر قسمتی از مجرای صفراوی ایجاد شود و این محل شروع و تشکیل این بیماری باعث می‌شود تا سه دسته‌بندی کلی از آن وجود داشته باشد که به‌شرح زیر هستند:

کلانژیوکارسینومای خارج کبدی

این نوع سرطان مجاری صفراوی را سرطان دیستال مجرای صفراوی هم می‌گویند که در قسمتی از مجرای صفراوی نزدیک روده کوچک شروع می‌شود و با توجه به‌نزدیک بودن آن به‌کبد به‌عنوان یک نوع سرطان خارج کبد طبقه‌بندی می‌شود.

کلانژیوکارسینومای هیلار

این نوع از سرطان مجرای صفراوی در خارج از کبد شروع می‌شود. در قسمتی که مجاری راست و چپ کبد به‌یکدیگر متصل می‌شوند و سلول‌های سرطانی به‌وجود می‌آیند و به‌همین جهت این بیماری جزء سرطان‌های خارج کبدی دسته‌بندی می‌شود.

کلانژیوکارسینومای داخل کبدی

همان‌طور که از اسم این بیماری پیداست، این نوع از کلانژیوکارسینوما در داخل کبد شروع می‌شود. در این نوع سرطان مجرای صفراوی، سلول‌های سرطانی در شاخه‌های جداگانه مجرای صفراوی کوچک‌تر داخل کبد به‌وجود آمده و تکثیر می‌شوند و به‌همین جهت برخی اوقات این بیماری با سرطان کبد اشتباه گرفته شده و یا آن را جزء سرطان‌های کبدی در نظر می‌گیرند.

در بین انواع دیگر سرطان مجرای صفراوی این نوع بسیار کمیاب‌تر است و معمولاً بین ۵ تا ۱۰ درصد مواقع کلانژیوکارسینوما از نوع درون کبدی است.

دلایل سرطان مجرای صفراوی

همان‌طور که خود این بیماری خیلی شایع نیست، دلایل آن نیز کاملاً شناخته شده نیستند و متخصصان هنوز علت دقیق سرطان مجرای صفراوی را نمی‌دانند. اما بر اساس تحقیقات و برخی آمار‌ها یک‌سری موارد در این امر تأثیر‌گذار هستند و می‌توان فعلا آن‌ها را به‌عنوان علل کلانژیوکارسینوما در نظر گرفت.

این موارد به‌شرح زیر هستند:

  • سن
  • انگل کبد
  • سیروز کبدی
  • مصرف دخانیات
  • عفونت فلوک کبد
  • زمینه‌های ژنتیکی
  • بیماری مزمن کبدی
  • کیست‌های کلدوکال
  • سنگ مجرای صفراوی
  • کلانژیت اسکلروزان اولیه
  • مشکلات مادرزادی مجرای صفراوی

هم‌چنین مانند برخی مشکلات دیگر که به‌نظر بی‌ربط به‌ویروس‌ها می‌رسند مثل التهاب مری، سرطان مجرای صفراوی نیز می‌تواند ناشی از هپاتیت ویروسی باشد بنابراین مبتلایان به‌این مشکل باید بیشتر از خودم مراقبت کنند.

images 1663053130 کلانژیوکارسینوما یا سرطان مجرای صفراوی چیست؟

علائم سرطان مجرای صفراوی

متاسفانه این بیماری خود را دیر نشان می‌دهد و با توجه به‌ناشناخته بودن آن کم‌تر احتمال تشخیص درست وجود دارد اما به‌هرجهت شایع‌ترین علائم سرطان مجاری صفراوی به‌شرح زیر هستند:

  • تب
  • ادرار تیره
  • عرق شبانه
  • ناراحتی معده
  • خارش پوستی
  • خستگی مداوم
  • ورم کردن شکم
  • کاهش وزن بی دلیل
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد شکم در زیر دنده‌ها
  • سفید شدن رنگ مدفوع
  • زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشم

کم‌تر پیش می‌آید که همه این موارد در کنار یکدیگر باشند و در هر صورت لزوماً هر کدام از این عارضه‌ها دلیل بر کلانژیوکارسینوما نیستند بنابراین توصیه می‌شود به‌پزشک مراجعه کرده و تشخیص را به‌عهده پزشک بگذارید.

تشخیص این بیماری معمولاً از طریق آزمایشات عملکرد کبد، تست تومور مارکر و آزمایشات تصویربرداری انجام می‌شود.

درمان سرطان مجرای صفراوی

درمان این بیماری توسط پزشک متخصص و بر اساس شرایط بیمار تعیین می‌شود اما به‌صورت کلی چند روش درمان برای کلانژیوکارسینوما وجود دارد که به‌شرح زیر هستند:

جراحی بای‌پس

جراحی بای‌پس در مواقعی استفاده می‌شود که تومور سرطانی کوچک باشد و در این روش درمانی قسمتی از مجرای صفراوی برداشته می‌شود و دو انتهای بریده شده به‌یکدیگر متصل می‌شوند.

برداشتن مجرای صفراوی

برداشتن مجرای صفراوی معمولاً در مواقعی استفاده می‌شود که سرطان پیشرفته‌تر از حالت قبلی باشد و امکان برداشته شدن بافت کبد، بافت پانکراس و غدد لنفاوی مجاور نیز در حین جراحی وجود دارد.

پیوند کبد

در صورتی‌که سرطان مجرای صفراوی از نوع داخل کبدی باشد و در داخل کبد پیشرفت کند، بر اساس شرایط ممکن است که عمل پیوند کبد انجام شود. این در صورتی است که امکان عود سرطان بعد از پیوند کبد نیز وجود دارد اما احتمال آن کم است.

شیمی درمانی

شیمی درمانی به‌عنوان مکمل درمانی در کنار انواع جراحی‌ها انجام می‌شوند. البته بعضی از مواقع نیز شیمی درمانی قبل از جراحی یا پیوند کبد انجام می‌شود.

پرتو درمانی

در روش پرتو درمانی از اشعه ایکس یا پروتون برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود که اجرای آن نیازمند دقت و مهارت بالا است.

درمان فوتودینامیک

در این روش درمانی از دارو‌هایی معروف به‌دارو‌های حساس به‌نور استفاده می‌شود که در سیاه‌رگ تزریق شده و در سلول‌های سرطانی تجمع می‌کنند. در همین زمان لیزر به‌ناحیه آسیب‌دیده تابیده می‌شود و همین فرایند باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شود.

images 1663053167 کلانژیوکارسینوما یا سرطان مجرای صفراوی چیست؟

جمع‌بندی

متاسفانه بیماری‌های نادر به‌واسطه اینکه افراد کم‌تری را مبتلا می‌کنند کم‌تر به‌آن‌ها پرداخته می‌شود و اطلاعات کاملی در مورد‌شان وجود ندارد. این موضوع باعث می‌شود تا اطلاعات غلط و شایعات زیادی نیز در رابطه با این بیماری‌ها رواج پیدا کنند که یکی از همین انواع بیماری‌های کمیاب کلانژیوکارسینوما یا سرطان مجرای صفراوی است. به‌همین واسطه ما در این نوشته تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا مهم‌ترین موضوعات در رابطه با این بیماری را برایتان بازگو کنیم.

در صورتی‌که برای بررسی بیشتر این مشکل و هر مشکل دیگری قصد مراجعه به‌پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید به‌سادگی از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت از مطب پزشکان متخصص مختلف از متخصص گوارش و کبد گرفته تا بهترین دکتر ارتوپد در تهران و هر تخصص پزشکی دیگری اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا